A szép megmentése

Saved in:
Bibliographic Details
Alternate Titles:Die Errettung des Schönen (magyar)
Main Author:
Other Authors:
Format: Book
Language:Hungarian
German
Published: Budapest : Typotex, 2021
Subjects:
Tags: Add Tag
Be the first to tag this record!
id opac-EUL01-001039629
institution B2
L_135
EUL01
spelling Han, Byung-Chul 1959- EUL10001037724 Y
Die Errettung des Schönen magyar
A szép megmentése Byung-Chul Han ; [ford. Csordás Gábor]
Budapest Typotex cop. 2021 Szeged Generál Ny.
107 p. 18 cm
Bibliogr. a lábjegyzetekben
A koreai-német filozófus legújabb magyarul olvasható művében a szép esztétikai, morális és politikai kategóriáját járja körül, ami a kapitalista termelési viszonyok között elvesztette „romlatlan” mivoltát, egyszerű árucikké silányodott. Az emberi szépség is egy korábban nem látott méretű ipar része lett, a szépségipar, a kozmetikumok világa mindkét nem esetében valami hamis, a reklámok és torz elvárásrendszerek által sugallt ideálkép közvetítése révén veszi rá az embereket, hogy a fogyasztás démoni köréből ne tudjanak kiszakadni. Han a kapitalista termelés kritikájaként érzékeli a megváltozott szép-képünket is, mivel a szép korábban a fenségestől elválaszthatatlan volt, a szép nem önmagában volt szép, hanem mindig valami többlettel bírt, ma csupán a szép a maga szépsége miatt az, vagyis semmi nincs benne és rajta magán kívül, kiüresedett, értelmét vesztette. A szép a mai fogalmak szerint a sima felület, a törés és karcolásmentes alak, legyen az fém, üveg vagy valamilyen műanyag. Ezen a ponton érkezik meg Han a korábbi kötetében (Transzparencia) kifejtett gondolatához, miszerint a közvetítés nélküli megismerés az nem több, mint pornográfia; a dolog magától a maga teljességében tárul fel, nincs helye értelmezésnek, fantáziának, marad a lecsupaszított jelenség, ami minden tekintetben hozzáférhető, nem igényel semmilyen további kognitív folyamatot. Ez a művészet vége, mivel a takarás, a hiány, az elrejtés nélkül, vagy a sebzés, karcolás, provokálás gesztusa nélkül marad a giccs, ami önmagában szép, de nincs semmilyen mögöttes tartalma. Han a mai információra épülő társadalmat is ebből kifolyólag alapvetően pornográfnak tekinti, mivel a világ a maga komplexitásában, és a teljességben meg-nem-ismerhetőségében leírható adathalmaz lesz, az big data maga után hozta a második felvilágosodás korát.
könyv
szépség esztétika EUL10000035698 Y
esztétika EUL10000010459 Y
Csordás Gábor 1950- ford. EUL10000013510 Y
EUL01
language Hungarian
German
format Book
author Han, Byung-Chul (1959-)
spellingShingle Han, Byung-Chul (1959-)
A szép megmentése
szépség -- esztétika
esztétika
author_facet Han, Byung-Chul (1959-)
Csordás Gábor (1950-), ford.
author2 Csordás Gábor (1950-), ford.
author_sort Han, Byung-Chul 1959-
title A szép megmentése
title_short A szép megmentése
title_full A szép megmentése Byung-Chul Han ; [ford. Csordás Gábor]
title_fullStr A szép megmentése Byung-Chul Han ; [ford. Csordás Gábor]
title_full_unstemmed A szép megmentése Byung-Chul Han ; [ford. Csordás Gábor]
title_auth A szép megmentése
title_alt Die Errettung des Schönen (magyar)
title_sort szep megmentese
publishDate 2021
publishDateSort 2021
physical 107 p. ; 18 cm
isbn 978-963-493-141-6
callnumber-raw 180H27
R-80210
callnumber-search 180H27
R-80210
topic szépség -- esztétika
esztétika
topic_facet szépség -- esztétika
esztétika
szépség
esztétika
illustrated Not Illustrated
first_indexed 2022-11-28T12:59:50Z
last_indexed 2022-11-29T05:58:13Z
recordtype opac
publisher Budapest : Typotex
_version_ 1750805140424622080
score 13,353824
bibliography Bibliogr. a lábjegyzetekben
generalnotes A koreai-német filozófus legújabb magyarul olvasható művében a szép esztétikai, morális és politikai kategóriáját járja körül, ami a kapitalista termelési viszonyok között elvesztette „romlatlan” mivoltát, egyszerű árucikké silányodott. Az emberi szépség is egy korábban nem látott méretű ipar része lett, a szépségipar, a kozmetikumok világa mindkét nem esetében valami hamis, a reklámok és torz elvárásrendszerek által sugallt ideálkép közvetítése révén veszi rá az embereket, hogy a fogyasztás démoni köréből ne tudjanak kiszakadni. Han a kapitalista termelés kritikájaként érzékeli a megváltozott szép-képünket is, mivel a szép korábban a fenségestől elválaszthatatlan volt, a szép nem önmagában volt szép, hanem mindig valami többlettel bírt, ma csupán a szép a maga szépsége miatt az, vagyis semmi nincs benne és rajta magán kívül, kiüresedett, értelmét vesztette. A szép a mai fogalmak szerint a sima felület, a törés és karcolásmentes alak, legyen az fém, üveg vagy valamilyen műanyag. Ezen a ponton érkezik meg Han a korábbi kötetében (Transzparencia) kifejtett gondolatához, miszerint a közvetítés nélküli megismerés az nem több, mint pornográfia; a dolog magától a maga teljességében tárul fel, nincs helye értelmezésnek, fantáziának, marad a lecsupaszított jelenség, ami minden tekintetben hozzáférhető, nem igényel semmilyen további kognitív folyamatot. Ez a művészet vége, mivel a takarás, a hiány, az elrejtés nélkül, vagy a sebzés, karcolás, provokálás gesztusa nélkül marad a giccs, ami önmagában szép, de nincs semmilyen mögöttes tartalma. Han a mai információra épülő társadalmat is ebből kifolyólag alapvetően pornográfnak tekinti, mivel a világ a maga komplexitásában, és a teljességben meg-nem-ismerhetőségében leírható adathalmaz lesz, az big data maga után hozta a második felvilágosodás korát.