A szép megmentése

Saved in:
Bibliographic Details
Alternate Titles:Die Errettung des Schönen (magyar)
Main Author:
Other Authors:
Format: Book
Language:Hungarian
German
Published: Budapest : Typotex, 2021
Subjects:
Tags: Add Tag
Be the first to tag this record!
LEADER nam 22 c 4500
001 001039629
005 20221128135815.0
008 210505t2021 hu b 000 0 hun d
020 |a 978-963-493-141-6 
040 |a KELLO  |b hun  |d ELTE 
041 1 |a hun  |h ger 
080 |a 111.852 
084 |a 180  |b H 27 
100 1 |a Han, Byung-Chul  |d 1959- 
240 1 4 |a Die Errettung des Schönen  |l magyar 
245 1 2 |a A szép megmentése  |c Byung-Chul Han ; [ford. Csordás Gábor] 
260 |a Budapest  |b Typotex  |c cop. 2021  |e Szeged  |f Generál Ny. 
300 |a 107 p.  |c 18 cm 
504 |a Bibliogr. a lábjegyzetekben 
520 2 |a A koreai-német filozófus legújabb magyarul olvasható művében a szép esztétikai, morális és politikai kategóriáját járja körül, ami a kapitalista termelési viszonyok között elvesztette „romlatlan” mivoltát, egyszerű árucikké silányodott. Az emberi szépség is egy korábban nem látott méretű ipar része lett, a szépségipar, a kozmetikumok világa mindkét nem esetében valami hamis, a reklámok és torz elvárásrendszerek által sugallt ideálkép közvetítése révén veszi rá az embereket, hogy a fogyasztás démoni köréből ne tudjanak kiszakadni. Han a kapitalista termelés kritikájaként érzékeli a megváltozott szép-képünket is, mivel a szép korábban a fenségestől elválaszthatatlan volt, a szép nem önmagában volt szép, hanem mindig valami többlettel bírt, ma csupán a szép a maga szépsége miatt az, vagyis semmi nincs benne és rajta magán kívül, kiüresedett, értelmét vesztette. A szép a mai fogalmak szerint a sima felület, a törés és karcolásmentes alak, legyen az fém, üveg vagy valamilyen műanyag. Ezen a ponton érkezik meg Han a korábbi kötetében (Transzparencia) kifejtett gondolatához, miszerint a közvetítés nélküli megismerés az nem több, mint pornográfia; a dolog magától a maga teljességében tárul fel, nincs helye értelmezésnek, fantáziának, marad a lecsupaszított jelenség, ami minden tekintetben hozzáférhető, nem igényel semmilyen további kognitív folyamatot. Ez a művészet vége, mivel a takarás, a hiány, az elrejtés nélkül, vagy a sebzés, karcolás, provokálás gesztusa nélkül marad a giccs, ami önmagában szép, de nincs semmilyen mögöttes tartalma. Han a mai információra épülő társadalmat is ebből kifolyólag alapvetően pornográfnak tekinti, mivel a világ a maga komplexitásában, és a teljességben meg-nem-ismerhetőségében leírható adathalmaz lesz, az big data maga után hozta a második felvilágosodás korát. 
598 |a könyv 
650 0 4 |a szépség  |x esztétika 
650 0 4 |a esztétika 
700 1 |a Csordás Gábor  |d 1950-  |e ford. 
850 |a B2