Az Osztrák-Magyar Monarchia első vicinálisa : a Valkány–Perjámos–Varjas vasútvonal története
Mentés helye:
Szerző: | |
---|---|
Formátum: | könyv |
Nyelv: | magyar |
Megjelenés: |
Kolozsvár : Erdélyi Múzeum-Egyes.,
2017
|
Sorozat: | Tudomány- és technikatörténeti füzetek, ISSN 2068-3103 ; 11. |
Tárgyszavak: | |
Címkék: |
Új címke
A tételhez itt fűzhet saját címkét!
|
LEADER | nam 22 c 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | 000942770 | ||
005 | 20190301142902.0 | ||
008 | 180302s2017 rm a b 000 0 hun d | ||
020 | |a 978-606-739-087-2 | ||
040 | |a KELLO |d ELTE |b hun | ||
041 | 1 | |a hun |b rum |b eng | |
080 | |a 656.2(439.183)(091) | ||
080 | |a 656.2(439.21-35Temes)(091) | ||
080 | |a 629.4(439)(091) | ||
100 | 1 | |a Jancsó Árpád |d 1954- | |
245 | 1 | 3 | |a Az Osztrák-Magyar Monarchia első vicinálisa |b a Valkány–Perjámos–Varjas vasútvonal története |c Jancsó Árpád |
260 | |a Kolozsvár |b Erdélyi Múzeum-Egyes. |c 2017 |e Gyergyószentmiklós |f F&F International Kft. | ||
300 | |a 169 p. |b ill., főként színes |c 23 cm | ||
490 | 1 | |a Tudomány- és technikatörténeti füzetek |x 2068-3103 |v 11. | |
504 | |a Bibliogr.: p. 157-158. | ||
520 | |a Az erdélyi magyar helytörténész, nyugdíjas út- és hídépítő mérnök, Jancsó Árpád Az Arad-Temesvár vasútvonal története és Az Oravica-Anina hegyi vasút története című kötetei után, ezúttal az Osztrák-Magyar Monarchia első vicinális, vagyis helyiérdekű vasútja: a Valkány-Perjámos-Varjas vasútvonal történetét mutatja be. Mint azt a szerző az előszóban is leírja: bár sokaknak unalmas síkságon halad keresztül ez a kiemelkedő műtárgyakat nem tartalmazó vasútvonal, mégis sok érdekessége van. Az egész dualista államalakulat első vicinális vasútvonala volt ugyanis, s az építése során szerzett tapasztalatokat hasznosították a későbbi helyiérdekű vasutak építésénél, valamint a rájuk vonatkozó törvény kidolgozásánál is. A szerző részletesen ismereti az első szakasz (Valkány-Perjámos) építéstörténetét, az előkészületektől az engedélyezésen, a vasútépítéshez szükséges telkek megszerzésén, a tervezési folyamaton és az építkezésen át az 1870. évi átadásig. Olvashatunk még a Varjasig történő 1888-as meghosszabbításról, a vonal későbbi történetéről, kiemelten Trianon hatásairól, a vonalon teljesítő mozdonyokról, s egy 2017-es utazás kapcsán a jelenlegi viszonyokat is megismerhetjük. A szöveget számos vázlatrajz és fotó, valamint dokumentumok fakszimiléi kísérik. A mellékletben helyet kapott a vasútépítés tárgyában elfogadott törvény szövege, román-magyar helységnévtár, bibliográfia, valamint román és angol nyelvű összefoglalás is. | ||
546 | |a Összefoglalás román és angol nyelven | ||
598 | |a könyv | ||
650 | 0 | 4 | |a vasútépítés |z Temes vármegye |y 19. sz. |
650 | 0 | 4 | |a helyiérdekű vasút |z Temes vármegye |y 19. sz. |
650 | 0 | 4 | |a vasútvonal |z Valkány |z Perjámos |z Varjas |y 19. sz. |
830 | 0 | |a Tudomány- és technikatörténeti füzetek | |
850 | |a B2 |