Macskaköröm
Mentés helye:
Alternatív cím(ek): | Kattens tramp (magyar) |
---|---|
Szerző: | |
Közreműködő(k): | |
Formátum: | könyv |
Nyelv: | magyar |
Megjelenés: |
Budapest : Scolar,
2017
|
Címkék: |
Új címke
A tételhez itt fűzhet saját címkét!
|
LEADER | nam a22 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | 000933386 | ||
005 | 20180219152109.0 | ||
008 | 171019s2017 hu 000 1 hun d | ||
020 | |a 978-963-244-768-1 | ||
040 | |a KELLO |d ELTE |b hun | ||
041 | 1 | |a hun |h dan | |
080 | |a 839.8-31Teller=945.11 | ||
084 | |a T 41 | ||
100 | 1 | |a Teller, Janne |d 1964- | |
240 | 1 | 0 | |a Kattens tramp |l magyar |
245 | 1 | 0 | |a Macskaköröm |c Janne Teller ; [ford. Rajki András] |
260 | |a Budapest |b Scolar |c cop. 2017 |e [Dabas] |f Reálszisztéma Dabasi Ny. Zrt. | ||
300 | |a 318, [2] p. |c 22 cm | ||
520 | |a A dán írónő súlyos regénye egy szerelem története a háború borzalmai közepette. Shen Grant sebészorvos nem talál magának megfelelő állást Nyugaton, ezért „Európa végén”, Szarajevóban telepedik le. Csakhogy akkoriban éppen a ’90-es éveket írják, amikor szétesik Jugoszlávia, és irtózatos szenvedések árán megszületnek az új országok, köztük Bosznia-Hercegovina. Shen egy politikai nagygyűlésen pillantja meg Zóját, aki férjes asszony, márpedig „férjezett nőt szeretni annyit jelent, hogy az ember két másik ember mértanának hiányzó dimenziójához redukálja magát” – morfondírozik a férfi. Ám a szerelem vihara semmi ahhoz képest, amilyen vihart a történelem kavar a ’90-es években a Balkánon. Így nem csak egymást, a történelmet is szeretnék megismerni, mert – úgy hiszik – csak a történelem pontos ismeretével lehet a háborút elkerülni. A szerelmesek minden erőfeszítése hiábavaló, mert az életbe vágó döntéseket nem ők, hanem a történelem hozza meg. És ez az a pont, ahol az írónő legtöbbet elidőz -- Janne Teller azt kérdi: milyen döntést hozhat egy magát szabadnak képzelő ember, amikor valójában szinte semmiben nincs választása. A nagyobb részt Szarajevóban, illetve Nyugat-Európában, Bécsben játszódó regény cselekménye a lélek és történelem egymásra hatását tükrözi, éspedig rendkívül összetett, rétegezett formában: idősíkok, helyszínek váltogatják egymást, és az olvasó nem egyszer a következményeket ismeri meg előbb, mint az okokat. A történet ábrázolása közben az írónő leckét ad lélektanból, történelemfilozófiából, szociálpszichológiából, de úgy, hogy sűrűn fogalmaz axiomatikus tételmondatokat. | ||
520 | |a Az olykor pergő ritmusban váltakozó jelenetek apró semmiségekből és drámai fordulatokból, feszült párbeszédekből és lélektani elemzésekből épülnek föl, hogy egészen plasztikusan kirajzolódjék a szereplők mentalitása, lelkülete, morális fölfogása, miközben föltárul a gyermekkoruk, emlékeiknek az a súlyos batyuja, amivel megérkeztek a ’90-es évek Szarajevójába. Az emlékekből és az akkori jelen történéseiből érzékelhetővé válik, hogy a szerelem talán csak menedékkeresés volt a főszereplők számára, hogy elmeneküljenek a viharos történelem és a saját sorsuk elől. A halál az életük mindennapjainak része lett, a kérdés pedig az: lehet-e így élni? A széles epikai sodrású, idősíkokat, nézőpontokat, narrációs módokat váltogató, gazdag gondolati, kulturális tartalmakat görgető, széles szereplőgalériát fölvonultató regény a kimeríthetetlen világirodalmi téma – a szerelem háború idején – egyik igen jelentős műve. "www.kello.hu © minden jog fenntartva" | ||
598 | |a könyv | ||
700 | 1 | |a Rajki András |e ford. | |
850 | |a B2 |