Mire a múlt? - Egy ipartörténeti tanösvény tervezetének kidolgozása

A 2000-es évek eleje óta egyre több tanösvény létesül Magyarországon, és ezek a környezeti szemléletformálás eszközévé váltak. A mai magyar közoktatás ismeretközpontú, azonban egyes kiemelt oktatási célok, mint a környezeti nevelés vagy fenntarthatósági pedagógia igényli a terepi órákat, ezeknek ped...

Teljes leírás

Mentés helye:
Bibliográfiai részletek
Szerző:
Közreműködő(k):
Formátum: TDK/OTDK dolgozat
Nyelv:magyar
Megjelenés: 2016
Tárgyszavak:
Online elérés:http://hdl.handle.net/10831/37953
Címkék: Új címke
A tételhez itt fűzhet saját címkét!
id edit-10831-37953
recordtype dspace
spelling edit-10831-379532018-08-31T10:49:03Z Mire a múlt? - Egy ipartörténeti tanösvény tervezetének kidolgozása Négyesi, Fanni - környezettudomány TDK dolgozat Környezettudományi TDK A 2000-es évek eleje óta egyre több tanösvény létesül Magyarországon, és ezek a környezeti szemléletformálás eszközévé váltak. A mai magyar közoktatás ismeretközpontú, azonban egyes kiemelt oktatási célok, mint a környezeti nevelés vagy fenntarthatósági pedagógia igényli a terepi órákat, ezeknek pedig gyakori helyszínei a tanösvények. A tanösvények többsége valamilyen természeti témát mutat be, és csak kis hányaduk foglalkozik az ember alkotta környezettel. Dolgozatom témája egy salgótarjáni ipartörténeti tanösvény kialakításának tervezete. Először bemutatom a közoktatás és a tervezett tanösvény kapcsolatát. Szó lesz a környezeti és fenntarthatóságra nevelés fogalomköréről, szerepükről az oktatásban, hasonlóan a terepi tevékenységek helyzetéről és szerepéről az iskolában. Külön figyelmet fordítok a környezeti nevelés, fenntarthatóságra nevelés és a tanösvény céljának összefüggéseire, illetve arra is, hogy mely tantárgyakban jelenik meg, mint követelmény a tanösvény által felölelt témakör. Szeretnék rámutatni arra, hogy a tervezett tanösvény miért lesz hasznos színhelye a terepi óráknak, hogyan járul hozzá a szemléletformáláshoz, a tantárgyi követelmények elsajátításához. Következő fejezetben rátérek a tanösvények kérdésére: fogalma, célja, sajátosságai, típusai. Külön szó lesz a Magyarország tanösvényeiről, ezen belül arról, hogy jellemzően milyen témát mutatnak be és mi jellemzi területi elhelyezkedésüket. Mindezeket különböző térképekkel szemléltetem. Fontos része a dolgozatnak a tanösvény készítésének módszertana, azon belül is a tervezési feladatok, lépések. A dolgozat központi részét a Borbála-tanösvény tervezete képezi. Először a helyszínt adó város, Salgótarján természeti adottságait, fejlődését és iparának alakulását mutatom be. Ezután rátérek a tanösvény jellemzőire. Szó lesz a tanösvény céljairól, célcsoportjairól, nyomvonaláról, a terepről és annak bejárásáról, az állomásokról és a bemutatásra szánt információkról. Mindezeket ábrák és térképek segítségével szemléltetem. Külön rész szól az állomások információs tábláiról, amit két kész tábla tervezettel szemléltetek. Hasonlóan külön rész szól a foglalkoztató füzetről, annak céljairól és elkészült több mintalap is. Végezetül a hátralévő feladatról és az orvosolandó problémákról írok. A következő félév feladatai közé tartozik még például a foglalkozató füzet teljes és végleges kidolgozása. A terepbejáráskor felmerült problémák miatt, még a tanösvény útvonala is pontosításra kerül. Zárásként összefoglalom az eredményeket és megfogalmazom a tervezet legfontosabb információit. 2016 info:eu-repo/semantics/workingPaper hallgatói dolgozat http://hdl.handle.net/10831/37953 hun info:eu-repo/semantics/openAccess application/pdf LOMS: https://edit.elte.hu/xmlui/bitstream/10831/37953/1/NegyesiFanni.pdf
institution L_EDIT
language Hungarian
topic környezettudomány
TDK dolgozat
Környezettudományi TDK
spellingShingle környezettudomány
TDK dolgozat
Környezettudományi TDK
Négyesi, Fanni
Mire a múlt? - Egy ipartörténeti tanösvény tervezetének kidolgozása
topic_facet környezettudomány
TDK dolgozat
Környezettudományi TDK
description A 2000-es évek eleje óta egyre több tanösvény létesül Magyarországon, és ezek a környezeti szemléletformálás eszközévé váltak. A mai magyar közoktatás ismeretközpontú, azonban egyes kiemelt oktatási célok, mint a környezeti nevelés vagy fenntarthatósági pedagógia igényli a terepi órákat, ezeknek pedig gyakori helyszínei a tanösvények. A tanösvények többsége valamilyen természeti témát mutat be, és csak kis hányaduk foglalkozik az ember alkotta környezettel. Dolgozatom témája egy salgótarjáni ipartörténeti tanösvény kialakításának tervezete. Először bemutatom a közoktatás és a tervezett tanösvény kapcsolatát. Szó lesz a környezeti és fenntarthatóságra nevelés fogalomköréről, szerepükről az oktatásban, hasonlóan a terepi tevékenységek helyzetéről és szerepéről az iskolában. Külön figyelmet fordítok a környezeti nevelés, fenntarthatóságra nevelés és a tanösvény céljának összefüggéseire, illetve arra is, hogy mely tantárgyakban jelenik meg, mint követelmény a tanösvény által felölelt témakör. Szeretnék rámutatni arra, hogy a tervezett tanösvény miért lesz hasznos színhelye a terepi óráknak, hogyan járul hozzá a szemléletformáláshoz, a tantárgyi követelmények elsajátításához. Következő fejezetben rátérek a tanösvények kérdésére: fogalma, célja, sajátosságai, típusai. Külön szó lesz a Magyarország tanösvényeiről, ezen belül arról, hogy jellemzően milyen témát mutatnak be és mi jellemzi területi elhelyezkedésüket. Mindezeket különböző térképekkel szemléltetem. Fontos része a dolgozatnak a tanösvény készítésének módszertana, azon belül is a tervezési feladatok, lépések. A dolgozat központi részét a Borbála-tanösvény tervezete képezi. Először a helyszínt adó város, Salgótarján természeti adottságait, fejlődését és iparának alakulását mutatom be. Ezután rátérek a tanösvény jellemzőire. Szó lesz a tanösvény céljairól, célcsoportjairól, nyomvonaláról, a terepről és annak bejárásáról, az állomásokról és a bemutatásra szánt információkról. Mindezeket ábrák és térképek segítségével szemléltetem. Külön rész szól az állomások információs tábláiról, amit két kész tábla tervezettel szemléltetek. Hasonlóan külön rész szól a foglalkoztató füzetről, annak céljairól és elkészült több mintalap is. Végezetül a hátralévő feladatról és az orvosolandó problémákról írok. A következő félév feladatai közé tartozik még például a foglalkozató füzet teljes és végleges kidolgozása. A terepbejáráskor felmerült problémák miatt, még a tanösvény útvonala is pontosításra kerül. Zárásként összefoglalom az eredményeket és megfogalmazom a tervezet legfontosabb információit.
author_additional -
format Scientific Student Body Thesis
physical application/pdf
author Négyesi, Fanni
author_facet Négyesi, Fanni
title Mire a múlt? - Egy ipartörténeti tanösvény tervezetének kidolgozása
title_short Mire a múlt? - Egy ipartörténeti tanösvény tervezetének kidolgozása
title_full Mire a múlt? - Egy ipartörténeti tanösvény tervezetének kidolgozása
title_fullStr Mire a múlt? - Egy ipartörténeti tanösvény tervezetének kidolgozása
title_full_unstemmed Mire a múlt? - Egy ipartörténeti tanösvény tervezetének kidolgozása
title_sort mire a múlt? - egy ipartörténeti tanösvény tervezetének kidolgozása
publishDate 2016
publishDateSort 2016
url http://hdl.handle.net/10831/37953
first_indexed 2018-08-31T10:49:03Z
last_indexed 2023-09-01T11:47:52Z
_version_ 1775828123966767104
score 13,364243