Mire a múlt? - Egy ipartörténeti tanösvény tervezetének kidolgozása
A 2000-es évek eleje óta egyre több tanösvény létesül Magyarországon, és ezek a környezeti szemléletformálás eszközévé váltak. A mai magyar közoktatás ismeretközpontú, azonban egyes kiemelt oktatási célok, mint a környezeti nevelés vagy fenntarthatósági pedagógia igényli a terepi órákat, ezeknek ped...
Mentés helye:
Szerző: | |
---|---|
Közreműködő(k): | |
Formátum: | TDK/OTDK dolgozat |
Nyelv: | magyar |
Megjelenés: |
2016
|
Tárgyszavak: | |
Online elérés: | http://hdl.handle.net/10831/37953 |
Címkék: |
Új címke
A tételhez itt fűzhet saját címkét!
|
id |
edit-10831-37953 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
edit-10831-379532018-08-31T10:49:03Z Mire a múlt? - Egy ipartörténeti tanösvény tervezetének kidolgozása Négyesi, Fanni - környezettudomány TDK dolgozat Környezettudományi TDK A 2000-es évek eleje óta egyre több tanösvény létesül Magyarországon, és ezek a környezeti szemléletformálás eszközévé váltak. A mai magyar közoktatás ismeretközpontú, azonban egyes kiemelt oktatási célok, mint a környezeti nevelés vagy fenntarthatósági pedagógia igényli a terepi órákat, ezeknek pedig gyakori helyszínei a tanösvények. A tanösvények többsége valamilyen természeti témát mutat be, és csak kis hányaduk foglalkozik az ember alkotta környezettel. Dolgozatom témája egy salgótarjáni ipartörténeti tanösvény kialakításának tervezete. Először bemutatom a közoktatás és a tervezett tanösvény kapcsolatát. Szó lesz a környezeti és fenntarthatóságra nevelés fogalomköréről, szerepükről az oktatásban, hasonlóan a terepi tevékenységek helyzetéről és szerepéről az iskolában. Külön figyelmet fordítok a környezeti nevelés, fenntarthatóságra nevelés és a tanösvény céljának összefüggéseire, illetve arra is, hogy mely tantárgyakban jelenik meg, mint követelmény a tanösvény által felölelt témakör. Szeretnék rámutatni arra, hogy a tervezett tanösvény miért lesz hasznos színhelye a terepi óráknak, hogyan járul hozzá a szemléletformáláshoz, a tantárgyi követelmények elsajátításához. Következő fejezetben rátérek a tanösvények kérdésére: fogalma, célja, sajátosságai, típusai. Külön szó lesz a Magyarország tanösvényeiről, ezen belül arról, hogy jellemzően milyen témát mutatnak be és mi jellemzi területi elhelyezkedésüket. Mindezeket különböző térképekkel szemléltetem. Fontos része a dolgozatnak a tanösvény készítésének módszertana, azon belül is a tervezési feladatok, lépések. A dolgozat központi részét a Borbála-tanösvény tervezete képezi. Először a helyszínt adó város, Salgótarján természeti adottságait, fejlődését és iparának alakulását mutatom be. Ezután rátérek a tanösvény jellemzőire. Szó lesz a tanösvény céljairól, célcsoportjairól, nyomvonaláról, a terepről és annak bejárásáról, az állomásokról és a bemutatásra szánt információkról. Mindezeket ábrák és térképek segítségével szemléltetem. Külön rész szól az állomások információs tábláiról, amit két kész tábla tervezettel szemléltetek. Hasonlóan külön rész szól a foglalkoztató füzetről, annak céljairól és elkészült több mintalap is. Végezetül a hátralévő feladatról és az orvosolandó problémákról írok. A következő félév feladatai közé tartozik még például a foglalkozató füzet teljes és végleges kidolgozása. A terepbejáráskor felmerült problémák miatt, még a tanösvény útvonala is pontosításra kerül. Zárásként összefoglalom az eredményeket és megfogalmazom a tervezet legfontosabb információit. 2016 info:eu-repo/semantics/workingPaper hallgatói dolgozat http://hdl.handle.net/10831/37953 hun info:eu-repo/semantics/openAccess application/pdf LOMS: https://edit.elte.hu/xmlui/bitstream/10831/37953/1/NegyesiFanni.pdf |
institution |
L_EDIT |
language |
Hungarian |
topic |
környezettudomány TDK dolgozat Környezettudományi TDK |
spellingShingle |
környezettudomány TDK dolgozat Környezettudományi TDK Négyesi, Fanni Mire a múlt? - Egy ipartörténeti tanösvény tervezetének kidolgozása |
topic_facet |
környezettudomány TDK dolgozat Környezettudományi TDK |
description |
A 2000-es évek eleje óta egyre több tanösvény létesül Magyarországon, és ezek a környezeti szemléletformálás eszközévé váltak. A mai magyar közoktatás ismeretközpontú, azonban egyes kiemelt oktatási célok, mint a környezeti nevelés vagy fenntarthatósági pedagógia igényli a terepi órákat, ezeknek pedig gyakori helyszínei a tanösvények. A tanösvények többsége valamilyen természeti témát mutat be, és csak kis hányaduk foglalkozik az ember alkotta környezettel. Dolgozatom témája egy salgótarjáni ipartörténeti tanösvény kialakításának tervezete. Először bemutatom a közoktatás és a tervezett tanösvény kapcsolatát. Szó lesz a környezeti és fenntarthatóságra nevelés fogalomköréről, szerepükről az oktatásban, hasonlóan a terepi tevékenységek helyzetéről és szerepéről az iskolában. Külön figyelmet fordítok a környezeti nevelés, fenntarthatóságra nevelés és a tanösvény céljának összefüggéseire, illetve arra is, hogy mely tantárgyakban jelenik meg, mint követelmény a tanösvény által felölelt témakör. Szeretnék rámutatni arra, hogy a tervezett tanösvény miért lesz hasznos színhelye a terepi óráknak, hogyan járul hozzá a szemléletformáláshoz, a tantárgyi követelmények elsajátításához. Következő fejezetben rátérek a tanösvények kérdésére: fogalma, célja, sajátosságai, típusai. Külön szó lesz a Magyarország tanösvényeiről, ezen belül arról, hogy jellemzően milyen témát mutatnak be és mi jellemzi területi elhelyezkedésüket. Mindezeket különböző térképekkel szemléltetem. Fontos része a dolgozatnak a tanösvény készítésének módszertana, azon belül is a tervezési feladatok, lépések. A dolgozat központi részét a Borbála-tanösvény tervezete képezi. Először a helyszínt adó város, Salgótarján természeti adottságait, fejlődését és iparának alakulását mutatom be. Ezután rátérek a tanösvény jellemzőire. Szó lesz a tanösvény céljairól, célcsoportjairól, nyomvonaláról, a terepről és annak bejárásáról, az állomásokról és a bemutatásra szánt információkról. Mindezeket ábrák és térképek segítségével szemléltetem. Külön rész szól az állomások információs tábláiról, amit két kész tábla tervezettel szemléltetek. Hasonlóan külön rész szól a foglalkoztató füzetről, annak céljairól és elkészült több mintalap is. Végezetül a hátralévő feladatról és az orvosolandó problémákról írok. A következő félév feladatai közé tartozik még például a foglalkozató füzet teljes és végleges kidolgozása. A terepbejáráskor felmerült problémák miatt, még a tanösvény útvonala is pontosításra kerül. Zárásként összefoglalom az eredményeket és megfogalmazom a tervezet legfontosabb információit. |
author_additional |
- |
format |
Scientific Student Body Thesis |
physical |
application/pdf |
author |
Négyesi, Fanni |
author_facet |
Négyesi, Fanni |
title |
Mire a múlt? - Egy ipartörténeti tanösvény tervezetének kidolgozása |
title_short |
Mire a múlt? - Egy ipartörténeti tanösvény tervezetének kidolgozása |
title_full |
Mire a múlt? - Egy ipartörténeti tanösvény tervezetének kidolgozása |
title_fullStr |
Mire a múlt? - Egy ipartörténeti tanösvény tervezetének kidolgozása |
title_full_unstemmed |
Mire a múlt? - Egy ipartörténeti tanösvény tervezetének kidolgozása |
title_sort |
mire a múlt? - egy ipartörténeti tanösvény tervezetének kidolgozása |
publishDate |
2016 |
publishDateSort |
2016 |
url |
http://hdl.handle.net/10831/37953 |
first_indexed |
2018-08-31T10:49:03Z |
last_indexed |
2023-09-01T11:47:52Z |
_version_ |
1775828123966767104 |
score |
13,364243 |