Tudományos ismeretátadás óvodásoknak – A TudásCseppek projekt tapasztalatai

Az óvodás korú gyermekeknek szánt tudományos ismeretátadás mellett rengeteg érvet lehet felsorakoztatni: ezáltal nemcsak jobban megismerik a körülöttük levő világot, de pozitív képet kapnak az egész életüket átszövő, napjainkra nélkülözhetetlenné vált tudományról is. A szakirodalmi kutatás alapján l...

Teljes leírás

Mentés helye:
Bibliográfiai részletek
Szerző:
Közreműködő(k):
Formátum: szakdolgozat
Nyelv:magyar
Megjelenés: 2017
Tárgyszavak:
MSc
Online elérés:http://hdl.handle.net/10831/34216?sublib=L_200
Címkék: Új címke
A tételhez itt fűzhet saját címkét!
id edit-10831-34216
recordtype dspace
spelling edit-10831-342162018-08-31T10:47:41Z Tudományos ismeretátadás óvodásoknak – A TudásCseppek projekt tapasztalatai Bereczki, Maija Annika Fábri, György Természettudományi Kommunikáció és UNESCO Multimédiapedagógia Központ MSc szakdolgozat tudománykommunikáció óvodások TudásCseppek INST: L_200 Az óvodás korú gyermekeknek szánt tudományos ismeretátadás mellett rengeteg érvet lehet felsorakoztatni: ezáltal nemcsak jobban megismerik a körülöttük levő világot, de pozitív képet kapnak az egész életüket átszövő, napjainkra nélkülözhetetlenné vált tudományról is. A szakirodalmi kutatás alapján lényeges, hogy ez a folyamat már az óvodában elkezdődjön. Nem mindegy azonban, hogy ez milyen módon történik: a frontális oktatás helyett a felfedező, élményalapú, minél több érzékszervet igénybe vevő játékos tanulásra van szükség. Lassan ugyan, de gyarapszik azon kezdeményezések száma, melyek ezt az interaktív megközelítést tartják megfelelőnek. Erre példa a 2011-ben kidolgozott TudásCseppek projekt, mely egy olyan újfajta kezdeményezés, melyben a gyermekeknek tartott irányított foglalkozást nem az óvodapedagógus vagy szülő, hanem egy - az adott témával foglalkozó - tudós tartja. A gyerekek kíváncsiságára és tudásszomjára épülő program célja a tudomány iránti érdeklődés felkeltése, illetve annak hangsúlyozása, hogy az nem egy megfoghatatlan, ingerszegény terület, hanem hasznos, szórakoztató és egyben tanulságos. Ráadásul a gyerekek nem elvont fogalmakkal ismerkednek meg, hanem olyan ismereteket sajátítanak el, melyeket maguk is nap mint nap tudnak alkalmazni. Olyan alapra tesznek szert, melyre később már sokkal könnyebben tudnak építeni. A 2016/2017-es év során hét különböző TudásCseppek foglalkozás közül választhattak a programra jelentkező óvodapedagógusok. A visszajelzések alapján a projekt alapelvei megalapozottak, és a foglalkozások sikeresnek bizonyultak. A előadókkal készült interjúk során kiderült, hogy mindannyian fontosnak tartják ezt a szemléletmódot, és igyekeztek minél sokoldalúbb bemutatót összeállítani a gyermekek számára. Gondolataikat és ötleteiket szívesen megosztanák egymással is egy közös találkozó keretein belül, hogy a felmerülő problémákat és a további teendőket átbeszélhessék. A diplomamunka részeként elkészült egy geológiai témájú foglalkozás - és egy felkészítő foglalkozásokat segítő kézikönyv -, melynek témája a jégkorszak volt. A foglalkozáson összesen 3 csoport - 57 gyerek - vett részt. A visszajelzések igen pozitívak: az óvodapedagógusok kérdőívekre adott válaszaik alapján a foglalkozást a korosztály igényeinek megfelelőnek találták, és összességében kiválóra értékelték. A gyerekeknek az volt a feladatuk, hogy a felkészítés előtt, illetve a foglalkozás után rajzolják le, mi jut eszükbe a „jégkorszak” szóról. Az eredmények itt is kiemelkedőek: a gyermekek ismeretanyaga bővült, a tartalmi tévedések szinte teljesen eltűntek. Orvosolandó probléma, hogy a foglalkozás egy személyesebb, érzelemdúsabb élménnyé alakuljon, illetve, hogy a gyerekek számára ismeretlen állatok részletesebben be legyenek mutatva. A részletgazdagságot bemutató eredmények terén jelentős változás történt a foglalkozás után. Az értékelhető, felismerhető rajzok kevesebb, mint egyharmadánál (29%) nem történt nagymértékű változás, a rajzok maradékánál (71%) viszont megjelent legalább egy tényező szerinti javulás. A legfontosabb - mérésre alkalmatlan - tényező persze az, hogy a gyerekek jobban megkedvelték-e a tudományt, az őslényeket, és közben jól is érezték-e magukat, amit a visszajelzések és reakciók alapján egyértelműen sikerült teljesíteni. 2017 info:eu-repo/semantics/masterThesis hallgatói dolgozat http://hdl.handle.net/10831/34216 hun info:eu-repo/semantics/openAccess application/pdf LOMS: https://edit.elte.hu/xmlui/bitstream/10831/34216/1/bereczki_maija_diplomamunka_2017.pdf
institution L_EDIT
L_200
language Hungarian
topic Természettudományi Kommunikáció és UNESCO Multimédiapedagógia Központ
MSc
szakdolgozat
tudománykommunikáció
óvodások
TudásCseppek
spellingShingle Természettudományi Kommunikáció és UNESCO Multimédiapedagógia Központ
MSc
szakdolgozat
tudománykommunikáció
óvodások
TudásCseppek
Bereczki, Maija Annika
Tudományos ismeretátadás óvodásoknak – A TudásCseppek projekt tapasztalatai
topic_facet Természettudományi Kommunikáció és UNESCO Multimédiapedagógia Központ
MSc
szakdolgozat
tudománykommunikáció
óvodások
TudásCseppek
description Az óvodás korú gyermekeknek szánt tudományos ismeretátadás mellett rengeteg érvet lehet felsorakoztatni: ezáltal nemcsak jobban megismerik a körülöttük levő világot, de pozitív képet kapnak az egész életüket átszövő, napjainkra nélkülözhetetlenné vált tudományról is. A szakirodalmi kutatás alapján lényeges, hogy ez a folyamat már az óvodában elkezdődjön. Nem mindegy azonban, hogy ez milyen módon történik: a frontális oktatás helyett a felfedező, élményalapú, minél több érzékszervet igénybe vevő játékos tanulásra van szükség. Lassan ugyan, de gyarapszik azon kezdeményezések száma, melyek ezt az interaktív megközelítést tartják megfelelőnek. Erre példa a 2011-ben kidolgozott TudásCseppek projekt, mely egy olyan újfajta kezdeményezés, melyben a gyermekeknek tartott irányított foglalkozást nem az óvodapedagógus vagy szülő, hanem egy - az adott témával foglalkozó - tudós tartja. A gyerekek kíváncsiságára és tudásszomjára épülő program célja a tudomány iránti érdeklődés felkeltése, illetve annak hangsúlyozása, hogy az nem egy megfoghatatlan, ingerszegény terület, hanem hasznos, szórakoztató és egyben tanulságos. Ráadásul a gyerekek nem elvont fogalmakkal ismerkednek meg, hanem olyan ismereteket sajátítanak el, melyeket maguk is nap mint nap tudnak alkalmazni. Olyan alapra tesznek szert, melyre később már sokkal könnyebben tudnak építeni. A 2016/2017-es év során hét különböző TudásCseppek foglalkozás közül választhattak a programra jelentkező óvodapedagógusok. A visszajelzések alapján a projekt alapelvei megalapozottak, és a foglalkozások sikeresnek bizonyultak. A előadókkal készült interjúk során kiderült, hogy mindannyian fontosnak tartják ezt a szemléletmódot, és igyekeztek minél sokoldalúbb bemutatót összeállítani a gyermekek számára. Gondolataikat és ötleteiket szívesen megosztanák egymással is egy közös találkozó keretein belül, hogy a felmerülő problémákat és a további teendőket átbeszélhessék. A diplomamunka részeként elkészült egy geológiai témájú foglalkozás - és egy felkészítő foglalkozásokat segítő kézikönyv -, melynek témája a jégkorszak volt. A foglalkozáson összesen 3 csoport - 57 gyerek - vett részt. A visszajelzések igen pozitívak: az óvodapedagógusok kérdőívekre adott válaszaik alapján a foglalkozást a korosztály igényeinek megfelelőnek találták, és összességében kiválóra értékelték. A gyerekeknek az volt a feladatuk, hogy a felkészítés előtt, illetve a foglalkozás után rajzolják le, mi jut eszükbe a „jégkorszak” szóról. Az eredmények itt is kiemelkedőek: a gyermekek ismeretanyaga bővült, a tartalmi tévedések szinte teljesen eltűntek. Orvosolandó probléma, hogy a foglalkozás egy személyesebb, érzelemdúsabb élménnyé alakuljon, illetve, hogy a gyerekek számára ismeretlen állatok részletesebben be legyenek mutatva. A részletgazdagságot bemutató eredmények terén jelentős változás történt a foglalkozás után. Az értékelhető, felismerhető rajzok kevesebb, mint egyharmadánál (29%) nem történt nagymértékű változás, a rajzok maradékánál (71%) viszont megjelent legalább egy tényező szerinti javulás. A legfontosabb - mérésre alkalmatlan - tényező persze az, hogy a gyerekek jobban megkedvelték-e a tudományt, az őslényeket, és közben jól is érezték-e magukat, amit a visszajelzések és reakciók alapján egyértelműen sikerült teljesíteni.
author_additional Fábri, György
format Thesis
physical application/pdf
author Bereczki, Maija Annika
author_facet Bereczki, Maija Annika
title Tudományos ismeretátadás óvodásoknak – A TudásCseppek projekt tapasztalatai
title_short Tudományos ismeretátadás óvodásoknak – A TudásCseppek projekt tapasztalatai
title_full Tudományos ismeretátadás óvodásoknak – A TudásCseppek projekt tapasztalatai
title_fullStr Tudományos ismeretátadás óvodásoknak – A TudásCseppek projekt tapasztalatai
title_full_unstemmed Tudományos ismeretátadás óvodásoknak – A TudásCseppek projekt tapasztalatai
title_sort tudományos ismeretátadás óvodásoknak – a tudáscseppek projekt tapasztalatai
publishDate 2017
publishDateSort 2017
url http://hdl.handle.net/10831/34216
first_indexed 2018-08-31T10:47:41Z
last_indexed 2023-09-01T11:51:24Z
_version_ 1775828346547994624
score 13,365248