Tudományos ismeretátadás óvodásoknak – A TudásCseppek projekt tapasztalatai
Az óvodás korú gyermekeknek szánt tudományos ismeretátadás mellett rengeteg érvet lehet felsorakoztatni: ezáltal nemcsak jobban megismerik a körülöttük levő világot, de pozitív képet kapnak az egész életüket átszövő, napjainkra nélkülözhetetlenné vált tudományról is. A szakirodalmi kutatás alapján l...
Mentés helye:
Szerző: | |
---|---|
Közreműködő(k): | |
Formátum: | szakdolgozat |
Nyelv: | magyar |
Megjelenés: |
2017
|
Tárgyszavak: | |
Online elérés: | http://hdl.handle.net/10831/34216?sublib=L_200 |
Címkék: |
Új címke
A tételhez itt fűzhet saját címkét!
|
id |
edit-10831-34216 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
edit-10831-342162018-08-31T10:47:41Z Tudományos ismeretátadás óvodásoknak – A TudásCseppek projekt tapasztalatai Bereczki, Maija Annika Fábri, György Természettudományi Kommunikáció és UNESCO Multimédiapedagógia Központ MSc szakdolgozat tudománykommunikáció óvodások TudásCseppek INST: L_200 Az óvodás korú gyermekeknek szánt tudományos ismeretátadás mellett rengeteg érvet lehet felsorakoztatni: ezáltal nemcsak jobban megismerik a körülöttük levő világot, de pozitív képet kapnak az egész életüket átszövő, napjainkra nélkülözhetetlenné vált tudományról is. A szakirodalmi kutatás alapján lényeges, hogy ez a folyamat már az óvodában elkezdődjön. Nem mindegy azonban, hogy ez milyen módon történik: a frontális oktatás helyett a felfedező, élményalapú, minél több érzékszervet igénybe vevő játékos tanulásra van szükség. Lassan ugyan, de gyarapszik azon kezdeményezések száma, melyek ezt az interaktív megközelítést tartják megfelelőnek. Erre példa a 2011-ben kidolgozott TudásCseppek projekt, mely egy olyan újfajta kezdeményezés, melyben a gyermekeknek tartott irányított foglalkozást nem az óvodapedagógus vagy szülő, hanem egy - az adott témával foglalkozó - tudós tartja. A gyerekek kíváncsiságára és tudásszomjára épülő program célja a tudomány iránti érdeklődés felkeltése, illetve annak hangsúlyozása, hogy az nem egy megfoghatatlan, ingerszegény terület, hanem hasznos, szórakoztató és egyben tanulságos. Ráadásul a gyerekek nem elvont fogalmakkal ismerkednek meg, hanem olyan ismereteket sajátítanak el, melyeket maguk is nap mint nap tudnak alkalmazni. Olyan alapra tesznek szert, melyre később már sokkal könnyebben tudnak építeni. A 2016/2017-es év során hét különböző TudásCseppek foglalkozás közül választhattak a programra jelentkező óvodapedagógusok. A visszajelzések alapján a projekt alapelvei megalapozottak, és a foglalkozások sikeresnek bizonyultak. A előadókkal készült interjúk során kiderült, hogy mindannyian fontosnak tartják ezt a szemléletmódot, és igyekeztek minél sokoldalúbb bemutatót összeállítani a gyermekek számára. Gondolataikat és ötleteiket szívesen megosztanák egymással is egy közös találkozó keretein belül, hogy a felmerülő problémákat és a további teendőket átbeszélhessék. A diplomamunka részeként elkészült egy geológiai témájú foglalkozás - és egy felkészítő foglalkozásokat segítő kézikönyv -, melynek témája a jégkorszak volt. A foglalkozáson összesen 3 csoport - 57 gyerek - vett részt. A visszajelzések igen pozitívak: az óvodapedagógusok kérdőívekre adott válaszaik alapján a foglalkozást a korosztály igényeinek megfelelőnek találták, és összességében kiválóra értékelték. A gyerekeknek az volt a feladatuk, hogy a felkészítés előtt, illetve a foglalkozás után rajzolják le, mi jut eszükbe a „jégkorszak” szóról. Az eredmények itt is kiemelkedőek: a gyermekek ismeretanyaga bővült, a tartalmi tévedések szinte teljesen eltűntek. Orvosolandó probléma, hogy a foglalkozás egy személyesebb, érzelemdúsabb élménnyé alakuljon, illetve, hogy a gyerekek számára ismeretlen állatok részletesebben be legyenek mutatva. A részletgazdagságot bemutató eredmények terén jelentős változás történt a foglalkozás után. Az értékelhető, felismerhető rajzok kevesebb, mint egyharmadánál (29%) nem történt nagymértékű változás, a rajzok maradékánál (71%) viszont megjelent legalább egy tényező szerinti javulás. A legfontosabb - mérésre alkalmatlan - tényező persze az, hogy a gyerekek jobban megkedvelték-e a tudományt, az őslényeket, és közben jól is érezték-e magukat, amit a visszajelzések és reakciók alapján egyértelműen sikerült teljesíteni. 2017 info:eu-repo/semantics/masterThesis hallgatói dolgozat http://hdl.handle.net/10831/34216 hun info:eu-repo/semantics/openAccess application/pdf LOMS: https://edit.elte.hu/xmlui/bitstream/10831/34216/1/bereczki_maija_diplomamunka_2017.pdf |
institution |
L_EDIT L_200 |
language |
Hungarian |
topic |
Természettudományi Kommunikáció és UNESCO Multimédiapedagógia Központ MSc szakdolgozat tudománykommunikáció óvodások TudásCseppek |
spellingShingle |
Természettudományi Kommunikáció és UNESCO Multimédiapedagógia Központ MSc szakdolgozat tudománykommunikáció óvodások TudásCseppek Bereczki, Maija Annika Tudományos ismeretátadás óvodásoknak – A TudásCseppek projekt tapasztalatai |
topic_facet |
Természettudományi Kommunikáció és UNESCO Multimédiapedagógia Központ MSc szakdolgozat tudománykommunikáció óvodások TudásCseppek |
description |
Az óvodás korú gyermekeknek szánt tudományos ismeretátadás mellett rengeteg érvet lehet felsorakoztatni: ezáltal nemcsak jobban megismerik a körülöttük levő világot, de pozitív képet kapnak az egész életüket átszövő, napjainkra nélkülözhetetlenné vált tudományról is. A szakirodalmi kutatás alapján lényeges, hogy ez a folyamat már az óvodában elkezdődjön. Nem mindegy azonban, hogy ez milyen módon történik: a frontális oktatás helyett a felfedező, élményalapú, minél több érzékszervet igénybe vevő játékos tanulásra van szükség. Lassan ugyan, de gyarapszik azon kezdeményezések száma, melyek ezt az interaktív megközelítést tartják megfelelőnek. Erre példa a 2011-ben kidolgozott TudásCseppek projekt, mely egy olyan újfajta kezdeményezés, melyben a gyermekeknek tartott irányított foglalkozást nem az óvodapedagógus vagy szülő, hanem egy - az adott témával foglalkozó - tudós tartja. A gyerekek kíváncsiságára és tudásszomjára épülő program célja a tudomány iránti érdeklődés felkeltése, illetve annak hangsúlyozása, hogy az nem egy megfoghatatlan, ingerszegény terület, hanem hasznos, szórakoztató és egyben tanulságos. Ráadásul a gyerekek nem elvont fogalmakkal ismerkednek meg, hanem olyan ismereteket sajátítanak el, melyeket maguk is nap mint nap tudnak alkalmazni. Olyan alapra tesznek szert, melyre később már sokkal könnyebben tudnak építeni. A 2016/2017-es év során hét különböző TudásCseppek foglalkozás közül választhattak a programra jelentkező óvodapedagógusok. A visszajelzések alapján a projekt alapelvei megalapozottak, és a foglalkozások sikeresnek bizonyultak. A előadókkal készült interjúk során kiderült, hogy mindannyian fontosnak tartják ezt a szemléletmódot, és igyekeztek minél sokoldalúbb bemutatót összeállítani a gyermekek számára. Gondolataikat és ötleteiket szívesen megosztanák egymással is egy közös találkozó keretein belül, hogy a felmerülő problémákat és a további teendőket átbeszélhessék. A diplomamunka részeként elkészült egy geológiai témájú foglalkozás - és egy felkészítő foglalkozásokat segítő kézikönyv -, melynek témája a jégkorszak volt. A foglalkozáson összesen 3 csoport - 57 gyerek - vett részt. A visszajelzések igen pozitívak: az óvodapedagógusok kérdőívekre adott válaszaik alapján a foglalkozást a korosztály igényeinek megfelelőnek találták, és összességében kiválóra értékelték. A gyerekeknek az volt a feladatuk, hogy a felkészítés előtt, illetve a foglalkozás után rajzolják le, mi jut eszükbe a „jégkorszak” szóról. Az eredmények itt is kiemelkedőek: a gyermekek ismeretanyaga bővült, a tartalmi tévedések szinte teljesen eltűntek. Orvosolandó probléma, hogy a foglalkozás egy személyesebb, érzelemdúsabb élménnyé alakuljon, illetve, hogy a gyerekek számára ismeretlen állatok részletesebben be legyenek mutatva. A részletgazdagságot bemutató eredmények terén jelentős változás történt a foglalkozás után. Az értékelhető, felismerhető rajzok kevesebb, mint egyharmadánál (29%) nem történt nagymértékű változás, a rajzok maradékánál (71%) viszont megjelent legalább egy tényező szerinti javulás. A legfontosabb - mérésre alkalmatlan - tényező persze az, hogy a gyerekek jobban megkedvelték-e a tudományt, az őslényeket, és közben jól is érezték-e magukat, amit a visszajelzések és reakciók alapján egyértelműen sikerült teljesíteni. |
author_additional |
Fábri, György |
format |
Thesis |
physical |
application/pdf |
author |
Bereczki, Maija Annika |
author_facet |
Bereczki, Maija Annika |
title |
Tudományos ismeretátadás óvodásoknak – A TudásCseppek projekt tapasztalatai |
title_short |
Tudományos ismeretátadás óvodásoknak – A TudásCseppek projekt tapasztalatai |
title_full |
Tudományos ismeretátadás óvodásoknak – A TudásCseppek projekt tapasztalatai |
title_fullStr |
Tudományos ismeretátadás óvodásoknak – A TudásCseppek projekt tapasztalatai |
title_full_unstemmed |
Tudományos ismeretátadás óvodásoknak – A TudásCseppek projekt tapasztalatai |
title_sort |
tudományos ismeretátadás óvodásoknak – a tudáscseppek projekt tapasztalatai |
publishDate |
2017 |
publishDateSort |
2017 |
url |
http://hdl.handle.net/10831/34216 |
first_indexed |
2018-08-31T10:47:41Z |
last_indexed |
2023-09-01T11:51:24Z |
_version_ |
1775828346547994624 |
score |
13,365248 |