Képaktus : Frankfurti Adorno-előadások, 2007
Mentés helye:
Alternatív cím(ek): | Das Bildakt (magyar) |
---|---|
Szerző: | |
Közreműködő(k): | |
Formátum: | könyv |
Nyelv: | magyar |
Megjelenés: |
Budapest : Typotex,
2020
|
Sorozat: | Képfilozófiák, ISSN 1787-3444 |
Tárgyszavak: | |
Online elérés: | https://edu.interkonyv.hu/konyvek/bredekamp-kepaktus/ |
Címkék: |
Új címke
A tételhez itt fűzhet saját címkét!
|
Megjegyzés: | Az interdiszciplináris tudomány jelentős képviselője, Horst Bredekamp – a Humboldt Egyetem professzora, az úgynevezett Warnke-iskola meghatározó tagja – 2007-ben, Frankfurtban tartott Adorno-előadásaira épülő kötetében a művészettörténet-elmélet és nyelvértelmezés olyan áthatását mutatja meg, amellyel minden előzetes osztályozás nélkül a kép(ek) eltérő-variábilis kifejezőerejét vizsgálja. Tulajdonképpen Heinrich Wölfflin száz éve, 1915-ben megjelent nagyhatású könyve, a Művészettörténeti alapfogalmak ellenében határozza meg művészetfilozófiai, esztétikai teóriáját, bár a neves svájci művészettörténész leíró elemzés módszertana azóta is érvényes és széles körben alkalmazott metódus. De míg ez utóbbit a „látás történeteként” foghatjuk fel, addig Bredekamp jelen művében a műalkotások „emberi érzékelésre, gondolkodásra és cselekvésre gyakorolt hatását” vizsgálja. A „képaktus” reflexiói nem pusztán azt kutatják, ami látható, hanem azt is, ami a stilisztika alapvető iránymutatásai és elvárásai szerint eddig nem tárult fel. A vizsgálat fókuszába az a folyamat kerül, amelynek során a befogadói én és a vele szemközt álló, alakított világ közötti kölcsönviszony háromféleképpen manifesztálódik: sematikusan ‒ gesztusok, pózok, képi formák utánzása révén, szubsztitutívan ‒ azaz kép és test felcseréléseként, és intrizikusan ‒ a „forma általi formálódásként”, vagyis az alak mintaként kifejtett hatásában. A szerző e három képaktus alapján tárgyalja a különböző korok képalkotását és egyben a hatáskiváltás módozatait. Az első marokkövektől a mai transzgenikus biomunkákig ívelő elemzésekben kiterjesztett képfogalmat használ, a mesterségesen létrehozott tárgyak tág körével foglalkozik, hogy megértesse és egyetemessé tegye a képi aktus működését. |
---|---|
Fizikai leírás: | 348 p. : ill. ; 22 cm |
Bibliográfia: | Bibliogr.: p. [289]-341. |
ISBN: | 978-963-493-093-8 |
ISSN: | 1787-3444 |