Holnap a csatában gondolj rám

Mentés helye:
Bibliográfiai részletek
Alternatív cím(ek):Mañana en la batalla piensa en mí (magyar)
Szerző:
Közreműködő(k):
Formátum: könyv
Nyelv:magyar
Megjelenés: [Budapest] : Libri, 2015
Címkék: Új címke
A tételhez itt fűzhet saját címkét!
LEADER nam 22 c 4500
001 000887024
005 20160407101907.0
008 160405s20152000hu 000 1 hun d
020 |a 978-963-310-631-0 
040 |a KELLO  |b hun 
041 1 |a hun  |h spa 
080 |a 860-31Marías=945.11 
084 |a M 31 
100 1 |a Marías, Javier  |d 1951- 
240 1 0 |a Mañana en la batalla piensa en mí  |l magyar 
245 1 0 |a Holnap a csatában gondolj rám  |c Javier Marías ; [ford. Pávai Patak Márta] 
260 |a [Budapest]  |b Libri  |c 2015, cop. 2000  |e [Szeged]  |f Generál Ny. 
300 |a 442, [3] p.  |c 21 cm 
520 |a A regény főhőse és elbeszélője Victor Francés új barátnője, Marta Telléz lakására megy. Az asszony – mivel a férje Londonba utazott – magához hívja vacsorára a férfit. A pompásnak ígérkező légyottot azonban drámai fordulat zavarja meg: mielőtt bármi történhetett volna, az asszony rosszul lesz és meghal. Miközben a rémült, tanácstalan férfi nem tudja, mit tegyen, a hálószoba ajtajában megjelenik Marta álmából fölriadt kétéves gyermeke… Victor pánikba esik, sietve elhagyja a lakást, mit sem törődve a magára maradó gyermekkel. Azonban rövidesen lelkiismeret-furdalása támad, és megpróbálja megtudni, mi történt a távozása után. Nyomozásba kezd, ennek során megismerkedik Marta családtagjaival, az apjával, a húgával, sőt a férjével is, majd megvallja nekik a titkát. Lényegében ennyi a regény hagyományos értelemben vett cselekménye. A történet tovább bonyolódó részében ugyanis a spanyol író arra keres választ, mi is a voltaképpeni regényfikció. Marías szerint az életben és az irodalomban egyformán fontos szerepe van a megtörténtnek és a lehetségesnek. Fontos a tények ismerete, de hasonlóképpen lényeges a felvetés, az ötlet, a hipotézis is. Ahogy Victor Francés Marta előéletében kutat, rájön, hogy minden ember életében benne vannak mások élettörténetei, illetve benne foglaltatnak a mulasztások, az eltékozolt lehetőségek, a megvalósulatlan álmok, az ábrándok, a tervek is. "Végeredményben az ember legalább annyira az, ami, mint amennyire az, ami nem volt (…), és az, ami lehetett volna." 
520 |a Marías ars poeticája szerint a fikció legnemesebb formája a regény. Ez a Shakespeare-idézetet címéül viselő regény pedig a mulasztásról, az elhallgatásról, a csalásról szól, és arról, hogy végül is a csalás és a hazugság az élet természetes része, ezért nem is érthető, miért fáj a csalódás, a becsapottság fölismerése, az elhallgatás, a csalás, a hazugság pedig éppen a fikció terepe. Ilyen értelemben Marías regénye azt beszéli el, ami nem történt meg. Hiszen a főhős, Victor Francés a maga esze szerint próbálja rekonstruálni Marta élettörténetét, családjának belső viszonyait, életkörülményeit. Az is izgalmas kérdés, hogy mindaz, amit nyomozása során megtud, mennyire felel meg a valóságnak. A csalás, az elhallgatás, a hazugság és a teljes őszinteség dilemmájában természetesen az író sem tesz igazságot, nem mond ki szentenciákat. A sok-sok epizódból, emlékképből, elképzelésből, vélelemből, rekonstrukcióból álló, aprólékos irályú regény súlyos erkölcsi kérdések – természetesen fiktív – megközelítését adja. Nem mellékesen a mai világirodalom figyelemre érdemes darabja. 
598 |a könyv 
700 1 |a Pávai Patak Márta  |d 1960-  |e ford. 
850 |a B2 
925 |a MOKKA