Nevelés és iskola az antik és a középkori Európában

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author:
Other Authors:
Format: Book
Language:Hungarian
Published: Máriabesnyő : Attraktor, 2014
Subjects:
Tags: Add Tag
Be the first to tag this record!
id opac-EUL01-000854822
institution B2
L_408
L_600
EUL01
spelling Gloviczki Zoltán 1968- EUL10000600006 Y
Nevelés és iskola az antik és a középkori Európában Gloviczki Zoltán, Zsinka László
Máriabesnyő Attraktor 2014
292 p. 22 cm
MÁRAI-program, leltári szám: 568609
Bibliogr.: p. 283-292.
Az antik és a középkori nevelés és iskola történetét mutatja be jelen kötet: az ókori fejezetek Gloviczki Zoltán, a középkoriak Zsinka László munkája. A bevezetés a neveléstörténet fogalmát és jelentőségét kívánja bemutatni. Az első rész tisztázza az antikvitás fogalmát, idő- és térbeli határait, az antik nevelés történetének forrásait. Olyan témákról olvashatunk ezután, mint a család, a gyermek és a gyermekkor az antikvitásban, a hétköznapok kultúrája és az oktatás ideáljai, a közösségi nevelés az iskolarendszer kialakulása előtt, az iskola mint intézmény létrejötte, a görög, a hellenisztikus és a római iskolarendszer és tananyagok, valamint a legfontosabb neveléselméleti megközelítések (olyan gondolkodók nevéhez kötődve, mint Platón, Arisztotelész és Quintilianus). Egy rövid fejezet a római iskolarendszer továbbélését vizsgálja. Jóval részletesebben olvashatunk a kötet mintegy kétharmadát kitevő középkorról: a kései antikvitásról, a keresztény iskola kezdeteiről, és természetesen a középkor "megalapozóiról", így Szent Jeromosról, Szent Ágostonról, Boethiusról, Cassiodorusról, Szent Benedekről, Sevillai Isidorusról és Nagy Szent Gergely pápáról. Megismerhetjük a latin keresztény kultúrközösség megszületését, a Karoling egyházreform következményeit, a szerzetesi műveltség virágkorát, az átmeneti századok (6-8. század) iskolai művelődését, a Karoling-kort és a kolostori iskolák virágkorát, az érett középkor időszakát, a középkori keresztény civilizáció metamorfózisát és az iskola átalakulását, továbbá a tanítói mesterséget a 12. században. Az utolsó fejezet vázlatosan bemutatja a középkori egyetemeket, és ezzel kapcsolatban a meghatározó jelentőségű skolasztika világát is. A kötet jegyzetekkel és bibliográfiával zárul.
könyv
neveléstörténet ókor középkor EUL10000104142 Y
neveléstörténet egyetemes EUL10000762806 Y
neveléstörténet Európa ókor EUL10000285094 Y
neveléstörténet Európa középkor EUL10000698964 Y
Zsinka László tft. EUL10000900225 Y
EUL01
language Hungarian
format Book
author Gloviczki Zoltán (1968-)
spellingShingle Gloviczki Zoltán (1968-)
Nevelés és iskola az antik és a középkori Európában
neveléstörténet -- ókor -- középkor
neveléstörténet -- egyetemes
neveléstörténet -- Európa -- ókor
neveléstörténet -- Európa -- középkor
author_facet Gloviczki Zoltán (1968-)
Zsinka László, tft.
author2 Zsinka László, tft.
author_sort Gloviczki Zoltán 1968-
title Nevelés és iskola az antik és a középkori Európában
title_short Nevelés és iskola az antik és a középkori Európában
title_full Nevelés és iskola az antik és a középkori Európában Gloviczki Zoltán, Zsinka László
title_fullStr Nevelés és iskola az antik és a középkori Európában Gloviczki Zoltán, Zsinka László
title_full_unstemmed Nevelés és iskola az antik és a középkori Európában Gloviczki Zoltán, Zsinka László
title_auth Nevelés és iskola az antik és a középkori Európában
title_sort neveles es iskola az antik es a kozepkori europaban
publishDate 2014
publishDateSort 2014
physical 292 p. ; 22 cm
isbn 978-615-5257-71-1
callnumber-raw 568609
370 G 47
O/370 G 47
callnumber-search 568609
370 G 47
O/370 G 47
topic neveléstörténet -- ókor -- középkor
neveléstörténet -- egyetemes
neveléstörténet -- Európa -- ókor
neveléstörténet -- Európa -- középkor
topic_facet neveléstörténet -- ókor -- középkor
neveléstörténet -- egyetemes
neveléstörténet -- Európa -- ókor
neveléstörténet -- Európa -- középkor
neveléstörténet
egyetemes
illustrated Not Illustrated
first_indexed 2024-04-04T06:12:58Z
last_indexed 2024-04-04T09:40:11Z
recordtype opac
publisher Máriabesnyő : Attraktor
_version_ 1795389036729204739
score 13,366451
generalnotes General_Note:MÁRAI-program, leltári szám: 568609
bibliography Bibliogr.: p. 283-292.
Az antik és a középkori nevelés és iskola történetét mutatja be jelen kötet: az ókori fejezetek Gloviczki Zoltán, a középkoriak Zsinka László munkája. A bevezetés a neveléstörténet fogalmát és jelentőségét kívánja bemutatni. Az első rész tisztázza az antikvitás fogalmát, idő- és térbeli határait, az antik nevelés történetének forrásait. Olyan témákról olvashatunk ezután, mint a család, a gyermek és a gyermekkor az antikvitásban, a hétköznapok kultúrája és az oktatás ideáljai, a közösségi nevelés az iskolarendszer kialakulása előtt, az iskola mint intézmény létrejötte, a görög, a hellenisztikus és a római iskolarendszer és tananyagok, valamint a legfontosabb neveléselméleti megközelítések (olyan gondolkodók nevéhez kötődve, mint Platón, Arisztotelész és Quintilianus). Egy rövid fejezet a római iskolarendszer továbbélését vizsgálja. Jóval részletesebben olvashatunk a kötet mintegy kétharmadát kitevő középkorról: a kései antikvitásról, a keresztény iskola kezdeteiről, és természetesen a középkor "megalapozóiról", így Szent Jeromosról, Szent Ágostonról, Boethiusról, Cassiodorusról, Szent Benedekről, Sevillai Isidorusról és Nagy Szent Gergely pápáról. Megismerhetjük a latin keresztény kultúrközösség megszületését, a Karoling egyházreform következményeit, a szerzetesi műveltség virágkorát, az átmeneti századok (6-8. század) iskolai művelődését, a Karoling-kort és a kolostori iskolák virágkorát, az érett középkor időszakát, a középkori keresztény civilizáció metamorfózisát és az iskola átalakulását, továbbá a tanítói mesterséget a 12. században. Az utolsó fejezet vázlatosan bemutatja a középkori egyetemeket, és ezzel kapcsolatban a meghatározó jelentőségű skolasztika világát is. A kötet jegyzetekkel és bibliográfiával zárul.