Nevelés és iskola az antik és a középkori Európában

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author:
Other Authors:
Format: Book
Language:Hungarian
Published: Máriabesnyő : Attraktor, 2014
Subjects:
Tags: Add Tag
Be the first to tag this record!
LEADER nam a22 c 4500
001 000854822
005 20160114093924.0
008 141002s2014 hu b 000 0 hun d
020 |a 978-615-5257-71-1 
040 |a ELTE  |b hun 
041 0 |a hun 
080 |a 37(4)"-03/13" 
084 |a 370.9  |b G 47 
100 1 |a Gloviczki Zoltán  |d 1968- 
245 1 0 |a Nevelés és iskola az antik és a középkori Európában  |c Gloviczki Zoltán, Zsinka László 
260 |a Máriabesnyő  |b Attraktor  |c 2014 
300 |a 292 p.  |c 22 cm 
500 |a MÁRAI-program, leltári szám: 568609 
504 |a Bibliogr.: p. 283-292. 
520 |a Az antik és a középkori nevelés és iskola történetét mutatja be jelen kötet: az ókori fejezetek Gloviczki Zoltán, a középkoriak Zsinka László munkája. A bevezetés a neveléstörténet fogalmát és jelentőségét kívánja bemutatni. Az első rész tisztázza az antikvitás fogalmát, idő- és térbeli határait, az antik nevelés történetének forrásait. Olyan témákról olvashatunk ezután, mint a család, a gyermek és a gyermekkor az antikvitásban, a hétköznapok kultúrája és az oktatás ideáljai, a közösségi nevelés az iskolarendszer kialakulása előtt, az iskola mint intézmény létrejötte, a görög, a hellenisztikus és a római iskolarendszer és tananyagok, valamint a legfontosabb neveléselméleti megközelítések (olyan gondolkodók nevéhez kötődve, mint Platón, Arisztotelész és Quintilianus). Egy rövid fejezet a római iskolarendszer továbbélését vizsgálja. Jóval részletesebben olvashatunk a kötet mintegy kétharmadát kitevő középkorról: a kései antikvitásról, a keresztény iskola kezdeteiről, és természetesen a középkor "megalapozóiról", így Szent Jeromosról, Szent Ágostonról, Boethiusról, Cassiodorusról, Szent Benedekről, Sevillai Isidorusról és Nagy Szent Gergely pápáról. Megismerhetjük a latin keresztény kultúrközösség megszületését, a Karoling egyházreform következményeit, a szerzetesi műveltség virágkorát, az átmeneti századok (6-8. század) iskolai művelődését, a Karoling-kort és a kolostori iskolák virágkorát, az érett középkor időszakát, a középkori keresztény civilizáció metamorfózisát és az iskola átalakulását, továbbá a tanítói mesterséget a 12. században. Az utolsó fejezet vázlatosan bemutatja a középkori egyetemeket, és ezzel kapcsolatban a meghatározó jelentőségű skolasztika világát is. A kötet jegyzetekkel és bibliográfiával zárul. 
598 |a könyv 
650 0 4 |a neveléstörténet  |y ókor  |y középkor 
650 0 4 |a neveléstörténet  |x egyetemes 
650 0 4 |a neveléstörténet  |z Európa  |y ókor 
650 0 4 |a neveléstörténet  |z Európa  |y középkor 
700 1 |a Zsinka László  |e tft. 
850 |a B2 
925 |a MOKKA