Pedagógiai kísérletek kutatásmódszertana

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author:
Format: Book
Language:Hungarian
Published: Budapest : Gondolat, 2012
Series:Kutatás-módszertani kiskönyvtár, ISSN 1587-4494
Subjects:
Tags: Add Tag
Be the first to tag this record!
id opac-EUL01-000798913
institution B2
L_135
L_408
EUL01
spelling Csíkos Csaba 1972- EUL10000518616 Y
Pedagógiai kísérletek kutatásmódszertana Csíkos Csaba
Budapest Gondolat 2012
131 p 20 cm
Kutatás-módszertani kiskönyvtár 1587-4494
Bibliogr.: p. 121-131.
Világszerte - így hazánkban is - a pedagógiai kísérletek reneszánszának vagyunk tanúi. A pedagógiai kutatás alapvető célja a személyiségfejlesztést szolgáló emberi hatások tudományos megismerése, s ezt a célt jól szolgálják azon kísérletek, amikor a kutató tudatos beavatkozásként kontroll alatt tart valamilyen tényezőket, hogy megvizsgálja azok hatását más tényezőkre. Mivel a pedagógiai kísérletek esetében a kísérleti alanyok emberek vagy emberek csoportjai, így emberi tulajdonságok méréséről van szó. Ebbe a pedagógiai szakmódszertanba vezet be jelen hiánypótló jellegű kötet, felvillantva a legújabb hazai és nemzetközi kísérletek eredményeit. A szerző elsőként általánosságban ír a kísérletekről, majd az empirikus társadalom- és viselkedéstudományok kísérleti hagyományait összegzi. Megismerhetjük a pedagógiai kísérletek típusait: a kísérlet "valódisága" szerinti típusokat (felidézett, kvázi- és randomkísérlet), a kísérleti tényezők szerinti típusokat (egy- és kéttényezős, valamint dizájn kísérletek), majd a laboratóriumi, osztálytermi és iskolakísérleteket. Olvashatunk még a kísérleti hatás meghatározásáról, az ökológiai validitás és a Hawthorne-effektus kérdésköréről, a pedagógiai kísérletek oktatáspolitikai és tanárképzési törekvésekben elfoglalt helyéről, valamint a pedagógiai kísérletek gyakorlati lebonyolításának kérdéseiről. Az utolsó fejezet néhány konkrét hazai kísérlet eredményét mutatja be röviden. A részletes irodalomjegyzékkel záródó, tananyagként és kézikönyvként egyaránt használható kiadvány a pedagógusképzésben résztvevők, gyakorló pedagógusok és kutatók számára egyaránt ajánlható.
könyv
pedagógiai kísérlet módszer EUL10000849544 Y
pedagógiai kutatás módszertan EUL10000672753 Y
Kutatás módszertani kiskönyvtár EUL10000510302 Y
EUL01
language Hungarian
format Book
author Csíkos Csaba (1972-)
spellingShingle Csíkos Csaba (1972-)
Pedagógiai kísérletek kutatásmódszertana
Kutatás-módszertani kiskönyvtár, ISSN 1587-4494
pedagógiai kísérlet -- módszer
pedagógiai kutatás -- módszertan
author_facet Csíkos Csaba (1972-)
author_sort Csíkos Csaba 1972-
title Pedagógiai kísérletek kutatásmódszertana
title_short Pedagógiai kísérletek kutatásmódszertana
title_full Pedagógiai kísérletek kutatásmódszertana Csíkos Csaba
title_fullStr Pedagógiai kísérletek kutatásmódszertana Csíkos Csaba
title_full_unstemmed Pedagógiai kísérletek kutatásmódszertana Csíkos Csaba
title_auth Pedagógiai kísérletek kutatásmódszertana
title_sort pedagogiai kiserletek kutatasmodszertana
series Kutatás-módszertani kiskönyvtár, ISSN 1587-4494
series2 Kutatás módszertani kiskönyvtár
publishDate 2012
publishDateSort 2012
physical 131 p ; 20 cm
isbn 978-963-693-410-1
issn 1587-4494
callnumber-raw 257361
303 C 67
371 C 67
callnumber-search 257361
303 C 67
371 C 67
topic pedagógiai kísérlet -- módszer
pedagógiai kutatás -- módszertan
topic_facet pedagógiai kísérlet -- módszer
pedagógiai kutatás -- módszertan
pedagógiai kísérlet
pedagógiai kutatás
módszer
módszertan
illustrated Not Illustrated
first_indexed 2023-12-26T15:33:56Z
last_indexed 2023-12-29T18:42:06Z
recordtype opac
publisher Budapest : Gondolat
_version_ 1786638999860805633
score 13,368241
bibliography Bibliogr.: p. 121-131.
generalnotes Világszerte - így hazánkban is - a pedagógiai kísérletek reneszánszának vagyunk tanúi. A pedagógiai kutatás alapvető célja a személyiségfejlesztést szolgáló emberi hatások tudományos megismerése, s ezt a célt jól szolgálják azon kísérletek, amikor a kutató tudatos beavatkozásként kontroll alatt tart valamilyen tényezőket, hogy megvizsgálja azok hatását más tényezőkre. Mivel a pedagógiai kísérletek esetében a kísérleti alanyok emberek vagy emberek csoportjai, így emberi tulajdonságok méréséről van szó. Ebbe a pedagógiai szakmódszertanba vezet be jelen hiánypótló jellegű kötet, felvillantva a legújabb hazai és nemzetközi kísérletek eredményeit. A szerző elsőként általánosságban ír a kísérletekről, majd az empirikus társadalom- és viselkedéstudományok kísérleti hagyományait összegzi. Megismerhetjük a pedagógiai kísérletek típusait: a kísérlet "valódisága" szerinti típusokat (felidézett, kvázi- és randomkísérlet), a kísérleti tényezők szerinti típusokat (egy- és kéttényezős, valamint dizájn kísérletek), majd a laboratóriumi, osztálytermi és iskolakísérleteket. Olvashatunk még a kísérleti hatás meghatározásáról, az ökológiai validitás és a Hawthorne-effektus kérdésköréről, a pedagógiai kísérletek oktatáspolitikai és tanárképzési törekvésekben elfoglalt helyéről, valamint a pedagógiai kísérletek gyakorlati lebonyolításának kérdéseiről. Az utolsó fejezet néhány konkrét hazai kísérlet eredményét mutatja be röviden. A részletes irodalomjegyzékkel záródó, tananyagként és kézikönyvként egyaránt használható kiadvány a pedagógusképzésben résztvevők, gyakorló pedagógusok és kutatók számára egyaránt ajánlható.