Pedagógiai kísérletek kutatásmódszertana

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author:
Format: Book
Language:Hungarian
Published: Budapest : Gondolat, 2012
Series:Kutatás-módszertani kiskönyvtár, ISSN 1587-4494
Subjects:
Tags: Add Tag
Be the first to tag this record!
Description
Item Description:Világszerte - így hazánkban is - a pedagógiai kísérletek reneszánszának vagyunk tanúi. A pedagógiai kutatás alapvető célja a személyiségfejlesztést szolgáló emberi hatások tudományos megismerése, s ezt a célt jól szolgálják azon kísérletek, amikor a kutató tudatos beavatkozásként kontroll alatt tart valamilyen tényezőket, hogy megvizsgálja azok hatását más tényezőkre. Mivel a pedagógiai kísérletek esetében a kísérleti alanyok emberek vagy emberek csoportjai, így emberi tulajdonságok méréséről van szó. Ebbe a pedagógiai szakmódszertanba vezet be jelen hiánypótló jellegű kötet, felvillantva a legújabb hazai és nemzetközi kísérletek eredményeit. A szerző elsőként általánosságban ír a kísérletekről, majd az empirikus társadalom- és viselkedéstudományok kísérleti hagyományait összegzi. Megismerhetjük a pedagógiai kísérletek típusait: a kísérlet "valódisága" szerinti típusokat (felidézett, kvázi- és randomkísérlet), a kísérleti tényezők szerinti típusokat (egy- és kéttényezős, valamint dizájn kísérletek), majd a laboratóriumi, osztálytermi és iskolakísérleteket. Olvashatunk még a kísérleti hatás meghatározásáról, az ökológiai validitás és a Hawthorne-effektus kérdésköréről, a pedagógiai kísérletek oktatáspolitikai és tanárképzési törekvésekben elfoglalt helyéről, valamint a pedagógiai kísérletek gyakorlati lebonyolításának kérdéseiről. Az utolsó fejezet néhány konkrét hazai kísérlet eredményét mutatja be röviden. A részletes irodalomjegyzékkel záródó, tananyagként és kézikönyvként egyaránt használható kiadvány a pedagógusképzésben résztvevők, gyakorló pedagógusok és kutatók számára egyaránt ajánlható.
Physical Description:131 p ; 20 cm
Bibliography:Bibliogr.: p. 121-131.
ISBN:978-963-693-410-1
ISSN:1587-4494