MaxWhere VR 3D böngésző alkalmazása könyvtári környezetben
A különböző funkciójú virtuális valóság (Virtual Reality – VR) és kiterjesztett valóság (Augmented Reality – AR) környezetek egyre nagyobb szerepet játszanak mindennapjainkban. A szórakoztatóipar mellett fokozatosan megjelennek például az oktatásban, konferenciákon, vagy akár a különböző online kiál...
Saved in:
Alternate Titles: | Valóságos könyvtár – könyvtári valóság Valóságos könyvtár – könyvtári valóság: Könyvtár- és információtudományi tanulmányok 2022 |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Book Part |
Language: | Hungarian |
Published: |
Budapest,
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/10831/92426 |
Tags: |
Add Tag
Be the first to tag this record!
|
Summary: | A különböző funkciójú virtuális valóság (Virtual Reality – VR) és kiterjesztett valóság (Augmented Reality – AR) környezetek egyre nagyobb szerepet játszanak mindennapjainkban. A szórakoztatóipar mellett fokozatosan megjelennek például az oktatásban, konferenciákon, vagy akár a különböző online kiállításokon. Számos kutatás eredménye bizonyítja, hogy a 3D‑s virtuális környezetben való jelenlét segítségével a munkafolyamatok elvégzése 30–50%-kal gyorsabb és a tanulás hatékonysága jelentősen növelhető. A felhasználók sokkal könnyebben emlékeznek vissza a VR vagy AR környezetben látottakra és egyszerűbben tudják felidézni például egy előadás tartalmát, mint a hagyományos módszerekkel. Az említett előnyöket egyesíti magában a Széchenyi István Egyetem kutatói által fejlesztett MaxWhere 3D VR böngésző. Segítségével számos ingyenes és szabadon elérhető 3D‑s térben böngészhetünk, tartalmakat tölthetünk fel, prezentációkat tarthatunk, vagy részt vehetünk online konferenciákon, illetve virtuális túrákon egyaránt. A tanulmány egy rövid szakirodalmi kitekintéssel indul. Ezt követően áttekintjük a MaxWhere VR platform különböző navigációs lehetőségeit, megismerkedünk alapvető funkcióival, így például az okostáblák (smartboards) működésével. A közleményben ismertetett 3D böngésző könyvtári környezetben történő felhasználása számos előnnyel járhat. Itt elég csupán arra gondolnunk, hogy a könyvtári terek lemodellezése és valósághű virtuális környezetbe való átültetése a könyvtárhasználók számára egy teljesen új, realisztikus élményt nyújt. Egy megvalósult példa, a Széchenyi István Egyetem Egyetemi Könyvtár és Levéltár 3D‑s terének bemutatásával megismerjük a szoftver könyvtári alkalmazhatóságát. |
---|---|
Physical Description: | application/pdf |