A könyvtár mint stresszforrás
A könyvtári szorongás olyan pszichológiai akadály, mely a hatékony könyvtárhasználat útjában állhat, ezért fontos, hogy az olvasókkal napi szinten kapcsolatban álló tájékoztató könyvtárosok ismerjék, és értsék ezt a problémát. A könyvtári szorongás a könyvtárral való találkozáskor fellépő esetleges...
Saved in:
Alternate Titles: | Valóságos Könyvtár – Könyvtári Valóság : Könyvtár- és információtudományi tanulmányok 2020 |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Book Part |
Language: | Hungarian |
Published: |
Budapest,
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/10831/55756 |
Tags: |
Add Tag
Be the first to tag this record!
|
id |
edit-10831-55756 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
edit-10831-557562021-05-25T09:49:36Z A könyvtár mint stresszforrás BOOKTITLE: Valóságos Könyvtár – Könyvtári Valóság : Könyvtár- és információtudományi tanulmányok 2020 Senkei-Kis, Zoltán Valóságos Könyvtár – Könyvtári Valóság Valóságos Könyvtár – Könyvtári Valóság IV. A könyvtári szorongás olyan pszichológiai akadály, mely a hatékony könyvtárhasználat útjában állhat, ezért fontos, hogy az olvasókkal napi szinten kapcsolatban álló tájékoztató könyvtárosok ismerjék, és értsék ezt a problémát. A könyvtári szorongás a könyvtárral való találkozáskor fellépő esetleges pszichés megterhelés. A könyvtári szorongást többféle hatás váltja ki. A személyben ébredő emocionális gátlások és az intézményi sajátosságok által keltett negatív érzések együttesen okoznak nyomasztó lelki megterhelést a felhasználókban. Korábbi kutatások (Mellon, 1986) szerint alapvetően négy okra vezethető vissza a diákok ellenérzése: nyomasztónak érzik a könyvtár méretét; nem tudják, mit merre találnak és nem értik a könyvtár rendszerezését; nem biztosak abban, hogyan kell nekilátni a kutatómunkának; nincsenek ismereteik arról, mit kell tenniük a könyvtárban, ami miatt alkalmatlannak érzik magukat és mivel ezt szégyellik, félnek segítséget kérni. A szorongás oldása közös feladata könyvtárosoknak, oktatóknak és rajtuk keresztül a hallgatóknak. A siker záloga lehet a felhasználóbarát könyvtári környezet kialakítása, a gátlások leépítését támogató könyvtárosi attitűd, a könyvtári szorongás meglétének elismerése, valamint az információs műveltség és a könyvtárhasználat oktatása. 2021 info:eu-repo/semantics/bookPart http://hdl.handle.net/10831/55756 elte:Boda Gáborné Köntös Nelli; Kiszl Péter Valóságos Könyvtár – Könyvtári Valóság : Könyvtár- és információtudományi tanulmányok 2020 elte:10.21862/vkkv2020.279 elte:287 elte:279 hun info:eu-repo/semantics/openAccess application/pdf Budapest ELTE BTK Könyvtár- és Információtudományi Intézet LOMS: https://edit.elte.hu/xmlui/bitstream/10831/55756/1/VKKV4_279-287_Senkei-Kis.pdf |
institution |
L_EDIT |
language |
Hungarian |
topic |
Valóságos Könyvtár – Könyvtári Valóság Valóságos Könyvtár – Könyvtári Valóság IV. |
spellingShingle |
Valóságos Könyvtár – Könyvtári Valóság Valóságos Könyvtár – Könyvtári Valóság IV. Senkei-Kis, Zoltán A könyvtár mint stresszforrás |
topic_facet |
Valóságos Könyvtár – Könyvtári Valóság Valóságos Könyvtár – Könyvtári Valóság IV. |
description |
A könyvtári szorongás olyan pszichológiai akadály, mely a hatékony könyvtárhasználat útjában állhat, ezért fontos, hogy az olvasókkal napi szinten kapcsolatban álló tájékoztató könyvtárosok ismerjék, és értsék ezt a problémát. A könyvtári szorongás a könyvtárral való találkozáskor fellépő esetleges pszichés megterhelés. A könyvtári szorongást többféle hatás váltja ki. A személyben ébredő emocionális gátlások és az intézményi sajátosságok által keltett negatív érzések együttesen okoznak nyomasztó lelki megterhelést a felhasználókban. Korábbi kutatások (Mellon, 1986) szerint alapvetően négy okra vezethető vissza a diákok ellenérzése: nyomasztónak érzik a könyvtár méretét; nem tudják, mit merre találnak és nem értik a könyvtár rendszerezését; nem biztosak abban, hogyan kell nekilátni a kutatómunkának; nincsenek ismereteik arról, mit kell tenniük a könyvtárban, ami miatt alkalmatlannak érzik magukat és mivel ezt szégyellik, félnek segítséget kérni. A szorongás oldása közös feladata könyvtárosoknak, oktatóknak és rajtuk keresztül a hallgatóknak. A siker záloga lehet a felhasználóbarát könyvtári környezet kialakítása, a gátlások leépítését támogató könyvtárosi attitűd, a könyvtári szorongás meglétének elismerése, valamint az információs műveltség és a könyvtárhasználat oktatása. |
format |
Book Part |
physical |
application/pdf |
author |
Senkei-Kis, Zoltán |
author_facet |
Senkei-Kis, Zoltán |
title |
A könyvtár mint stresszforrás |
title_short |
A könyvtár mint stresszforrás |
title_full |
A könyvtár mint stresszforrás |
title_fullStr |
A könyvtár mint stresszforrás |
title_full_unstemmed |
A könyvtár mint stresszforrás |
title_sort |
könyvtár mint stresszforrás |
publisher |
Budapest |
publishDate |
2021 |
publishDateSort |
2021 |
title_alt |
Valóságos Könyvtár – Könyvtári Valóság : Könyvtár- és információtudományi tanulmányok 2020 |
url |
http://hdl.handle.net/10831/55756 |
first_indexed |
2021-05-25T09:49:36Z |
last_indexed |
2023-09-01T10:43:42Z |
_version_ |
1775824087509106688 |
score |
13,380989 |