A kiégés és pályaelhagyás megelőzésének eszköztára

A kiégés és a pályaelhagyás évek óta az egyik legnagyobb probléma a közoktatásban és a felsőoktatásban (Awa, Plaumann & Walter, 2010; Farber, 1984), mind külföldön, mind Magyarországon (Szolnoki, 2004; Torma, 2013). Ennek megelőzésére az egyik lehetőség a külföldi szakmai mobilitáson való részvé...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author:
Other Authors:
Format: journal article
Language:Hungarian
Published: 2023
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/10831/114181
https://doi.org/10.51139/monye.2023.1-2.137.154
Tags: Add Tag
Be the first to tag this record!
id edit-10831-114181
recordtype dspace
spelling edit-10831-1141812025-02-05T09:56:44Z A kiégés és pályaelhagyás megelőzésének eszköztára Furka, Ildikó Jámbor, Emőke Répáczki, Rita burnout prevention exiting from profession mobility toolkit development kiégés megelőzés pályaelhagyás mobilitás eszköztár-fejlesztés A kiégés és a pályaelhagyás évek óta az egyik legnagyobb probléma a közoktatásban és a felsőoktatásban (Awa, Plaumann & Walter, 2010; Farber, 1984), mind külföldön, mind Magyarországon (Szolnoki, 2004; Torma, 2013). Ennek megelőzésére az egyik lehetőség a külföldi szakmai mobilitáson való részvétel, amely megerősítheti a szakmai mentális egészséget és megelőzheti a pályaelhagyást (Furka & Johnsen, 2017), amennyiben a résztvevő felkészült. Ellenkező esetben a kiutazás akár még szorongást is eredményezhet, mert a külföldön tartózkodás stressz faktorként működik (Bennett, 1986; Schumann, 1986). A tanulmány egy olyan eszköztár kidolgozásának folyamatát írja le, amely komplex affektív és kognitív támogatást nyújt a külföldi mobilitáson résztvevő felsőoktatási oktatók számára pedagógiai, pszichológiai és interkulturális szempontból azért, hogy az ilyen és ehhez hasonló szakmai eseményekre való felkészülés és a megvalósulás alatti folyamatok tudatosodjanak, és ezáltal hozzájárulhassanak a kiégés és a pályaelhagyás megelőzéséhez. Az eszköztár egyfajta önszupervíziót biztosít, amely támogatja a viselkedésbeli változások elérését és a megváltozott viselkedés megtartását (Kelló, 2016; Török, Marlok, & Martos, 2016). Az alábbiakban röviden bemutatjuk az eszköztár fejlesztésének hátterét, a külföldi tartózkodás, mint stresszor elméletét (Bennett, 1986; Chen, 1999; Schumann, 1986; Spradley & Phillips, 1972), az eszköztár részeit és kipróbálásának folyamatát, valamint a kipróbálás alapján levonható következtetéseket, és az eszköztár felhasználhatóságának körét. 2023 info:eu-repo/semantics/article elte:3058-0757 http://hdl.handle.net/10831/114181 https://doi.org/10.51139/monye.2023.1-2.137.154 elte:34044350 elte:1-2 elte:MoNye elte:Modern Nyelvoktatás elte:154 elte:137 elte:29 hun info:eu-repo/semantics/openAccess application/pdf LOMS: https://edit.elte.hu/xmlui/bitstream/10831/114181/1/document%20%288%29.pdf
institution L_EDIT
language Hungarian
topic burnout
prevention
exiting from profession
mobility
toolkit development
kiégés
megelőzés
pályaelhagyás
mobilitás
eszköztár-fejlesztés
spellingShingle burnout
prevention
exiting from profession
mobility
toolkit development
kiégés
megelőzés
pályaelhagyás
mobilitás
eszköztár-fejlesztés
Furka, Ildikó
A kiégés és pályaelhagyás megelőzésének eszköztára
topic_facet burnout
prevention
exiting from profession
mobility
toolkit development
kiégés
megelőzés
pályaelhagyás
mobilitás
eszköztár-fejlesztés
description A kiégés és a pályaelhagyás évek óta az egyik legnagyobb probléma a közoktatásban és a felsőoktatásban (Awa, Plaumann & Walter, 2010; Farber, 1984), mind külföldön, mind Magyarországon (Szolnoki, 2004; Torma, 2013). Ennek megelőzésére az egyik lehetőség a külföldi szakmai mobilitáson való részvétel, amely megerősítheti a szakmai mentális egészséget és megelőzheti a pályaelhagyást (Furka & Johnsen, 2017), amennyiben a résztvevő felkészült. Ellenkező esetben a kiutazás akár még szorongást is eredményezhet, mert a külföldön tartózkodás stressz faktorként működik (Bennett, 1986; Schumann, 1986). A tanulmány egy olyan eszköztár kidolgozásának folyamatát írja le, amely komplex affektív és kognitív támogatást nyújt a külföldi mobilitáson résztvevő felsőoktatási oktatók számára pedagógiai, pszichológiai és interkulturális szempontból azért, hogy az ilyen és ehhez hasonló szakmai eseményekre való felkészülés és a megvalósulás alatti folyamatok tudatosodjanak, és ezáltal hozzájárulhassanak a kiégés és a pályaelhagyás megelőzéséhez. Az eszköztár egyfajta önszupervíziót biztosít, amely támogatja a viselkedésbeli változások elérését és a megváltozott viselkedés megtartását (Kelló, 2016; Török, Marlok, & Martos, 2016). Az alábbiakban röviden bemutatjuk az eszköztár fejlesztésének hátterét, a külföldi tartózkodás, mint stresszor elméletét (Bennett, 1986; Chen, 1999; Schumann, 1986; Spradley & Phillips, 1972), az eszköztár részeit és kipróbálásának folyamatát, valamint a kipróbálás alapján levonható következtetéseket, és az eszköztár felhasználhatóságának körét.
format Journal Article
physical application/pdf
author Furka, Ildikó
author_facet Furka, Ildikó
Jámbor, Emőke
Répáczki, Rita
author2 Jámbor, Emőke
Répáczki, Rita
title A kiégés és pályaelhagyás megelőzésének eszköztára
title_short A kiégés és pályaelhagyás megelőzésének eszköztára
title_full A kiégés és pályaelhagyás megelőzésének eszköztára
title_fullStr A kiégés és pályaelhagyás megelőzésének eszköztára
title_full_unstemmed A kiégés és pályaelhagyás megelőzésének eszköztára
title_sort kiégés és pályaelhagyás megelőzésének eszköztára
publishDate 2023
publishDateSort 2023
url http://hdl.handle.net/10831/114181
https://doi.org/10.51139/monye.2023.1-2.137.154
first_indexed 2025-02-05T09:56:44Z
last_indexed 2025-02-06T07:04:23Z
_version_ 1823286874358153216
score 13,38501