A kiégés és pályaelhagyás megelőzésének eszköztára
A kiégés és a pályaelhagyás évek óta az egyik legnagyobb probléma a közoktatásban és a felsőoktatásban (Awa, Plaumann & Walter, 2010; Farber, 1984), mind külföldön, mind Magyarországon (Szolnoki, 2004; Torma, 2013). Ennek megelőzésére az egyik lehetőség a külföldi szakmai mobilitáson való részvé...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | journal article |
Language: | Hungarian |
Published: |
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/10831/114181 https://doi.org/10.51139/monye.2023.1-2.137.154 |
Tags: |
Add Tag
Be the first to tag this record!
|
id |
edit-10831-114181 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
edit-10831-1141812025-02-05T09:56:44Z A kiégés és pályaelhagyás megelőzésének eszköztára Furka, Ildikó Jámbor, Emőke Répáczki, Rita burnout prevention exiting from profession mobility toolkit development kiégés megelőzés pályaelhagyás mobilitás eszköztár-fejlesztés A kiégés és a pályaelhagyás évek óta az egyik legnagyobb probléma a közoktatásban és a felsőoktatásban (Awa, Plaumann & Walter, 2010; Farber, 1984), mind külföldön, mind Magyarországon (Szolnoki, 2004; Torma, 2013). Ennek megelőzésére az egyik lehetőség a külföldi szakmai mobilitáson való részvétel, amely megerősítheti a szakmai mentális egészséget és megelőzheti a pályaelhagyást (Furka & Johnsen, 2017), amennyiben a résztvevő felkészült. Ellenkező esetben a kiutazás akár még szorongást is eredményezhet, mert a külföldön tartózkodás stressz faktorként működik (Bennett, 1986; Schumann, 1986). A tanulmány egy olyan eszköztár kidolgozásának folyamatát írja le, amely komplex affektív és kognitív támogatást nyújt a külföldi mobilitáson résztvevő felsőoktatási oktatók számára pedagógiai, pszichológiai és interkulturális szempontból azért, hogy az ilyen és ehhez hasonló szakmai eseményekre való felkészülés és a megvalósulás alatti folyamatok tudatosodjanak, és ezáltal hozzájárulhassanak a kiégés és a pályaelhagyás megelőzéséhez. Az eszköztár egyfajta önszupervíziót biztosít, amely támogatja a viselkedésbeli változások elérését és a megváltozott viselkedés megtartását (Kelló, 2016; Török, Marlok, & Martos, 2016). Az alábbiakban röviden bemutatjuk az eszköztár fejlesztésének hátterét, a külföldi tartózkodás, mint stresszor elméletét (Bennett, 1986; Chen, 1999; Schumann, 1986; Spradley & Phillips, 1972), az eszköztár részeit és kipróbálásának folyamatát, valamint a kipróbálás alapján levonható következtetéseket, és az eszköztár felhasználhatóságának körét. 2023 info:eu-repo/semantics/article elte:3058-0757 http://hdl.handle.net/10831/114181 https://doi.org/10.51139/monye.2023.1-2.137.154 elte:34044350 elte:1-2 elte:MoNye elte:Modern Nyelvoktatás elte:154 elte:137 elte:29 hun info:eu-repo/semantics/openAccess application/pdf LOMS: https://edit.elte.hu/xmlui/bitstream/10831/114181/1/document%20%288%29.pdf |
institution |
L_EDIT |
language |
Hungarian |
topic |
burnout prevention exiting from profession mobility toolkit development kiégés megelőzés pályaelhagyás mobilitás eszköztár-fejlesztés |
spellingShingle |
burnout prevention exiting from profession mobility toolkit development kiégés megelőzés pályaelhagyás mobilitás eszköztár-fejlesztés Furka, Ildikó A kiégés és pályaelhagyás megelőzésének eszköztára |
topic_facet |
burnout prevention exiting from profession mobility toolkit development kiégés megelőzés pályaelhagyás mobilitás eszköztár-fejlesztés |
description |
A kiégés és a pályaelhagyás évek óta az egyik legnagyobb probléma a közoktatásban és a felsőoktatásban (Awa, Plaumann & Walter, 2010; Farber, 1984), mind külföldön, mind Magyarországon (Szolnoki, 2004; Torma, 2013). Ennek megelőzésére az egyik lehetőség a külföldi szakmai mobilitáson való részvétel, amely megerősítheti a szakmai mentális egészséget és megelőzheti a pályaelhagyást (Furka & Johnsen, 2017), amennyiben a résztvevő felkészült. Ellenkező esetben a kiutazás akár még szorongást is eredményezhet, mert a külföldön tartózkodás stressz faktorként működik (Bennett, 1986; Schumann, 1986). A tanulmány egy olyan eszköztár kidolgozásának folyamatát írja le, amely komplex affektív és kognitív támogatást nyújt a külföldi mobilitáson résztvevő felsőoktatási oktatók számára pedagógiai, pszichológiai és interkulturális szempontból azért, hogy az ilyen és ehhez hasonló szakmai eseményekre való felkészülés és a megvalósulás alatti folyamatok tudatosodjanak, és ezáltal hozzájárulhassanak a kiégés és a pályaelhagyás megelőzéséhez. Az eszköztár egyfajta önszupervíziót biztosít, amely támogatja a viselkedésbeli változások elérését és a megváltozott viselkedés megtartását (Kelló, 2016; Török, Marlok, & Martos, 2016). Az alábbiakban röviden bemutatjuk az eszköztár fejlesztésének hátterét, a külföldi tartózkodás, mint stresszor elméletét (Bennett, 1986; Chen, 1999; Schumann, 1986; Spradley & Phillips, 1972), az eszköztár részeit és kipróbálásának folyamatát, valamint a kipróbálás alapján levonható következtetéseket, és az eszköztár felhasználhatóságának körét. |
format |
Journal Article |
physical |
application/pdf |
author |
Furka, Ildikó |
author_facet |
Furka, Ildikó Jámbor, Emőke Répáczki, Rita |
author2 |
Jámbor, Emőke Répáczki, Rita |
title |
A kiégés és pályaelhagyás megelőzésének eszköztára |
title_short |
A kiégés és pályaelhagyás megelőzésének eszköztára |
title_full |
A kiégés és pályaelhagyás megelőzésének eszköztára |
title_fullStr |
A kiégés és pályaelhagyás megelőzésének eszköztára |
title_full_unstemmed |
A kiégés és pályaelhagyás megelőzésének eszköztára |
title_sort |
kiégés és pályaelhagyás megelőzésének eszköztára |
publishDate |
2023 |
publishDateSort |
2023 |
url |
http://hdl.handle.net/10831/114181 https://doi.org/10.51139/monye.2023.1-2.137.154 |
first_indexed |
2025-02-05T09:56:44Z |
last_indexed |
2025-02-06T07:04:23Z |
_version_ |
1823286874358153216 |
score |
13,38501 |